Audi e-tron 55 – Test

Sist oppdatert: 12. februar 2020


Audi e-tron 55 – Test

Premium elbil fra Audi. E-tron 55 er en stor, kraftig og komfortabel firehjulstrekker i kjent Audi stil. Her vil Audi entusiaster både trives og kjenne seg igjen. Masse plass og komfort og med ytelser i toppskiktet. Bilen tar seg godt til rette i det øvre elbilsegmentet hvor Tesla modell X og Jaguar I-Pace har dominert.

Audi e-tron 55 – Foto: Audi

Til tross for en vekt på nesten 2.6 tonn imponerer både kjøreegenskaper og rekkevidde. Bilens lengde og størrelse generelt legger seg midt mellom Q5 og Q7.

Pris: Startpris kr 639.000
Batterikapasitet (netto/brutto, kWh): 86 / 95
Rekkevidde WLTP: 436 km
Motoreffekt: 361 hk / 408 hk i boost modus
Akselerasjon 0-100 km/t: 6,6 sek ( 5,7 i boost modus)
Toppfart: 200 km/t
Bagasjerom: 600 liter
Vekt: 2565 kg

Ny teknologi

Optimal regenerering av batteriet
Alle elbiler bruker (fanger opp) energien fra bremsingen og bruker denne til å lade batteriene. I praksis bremser bilen så mye som mulig med elektromotoren istedenfor med bremsene. Dette kalles regenerering (gjenvinning av bremseenergi). På Audi e-tron 55 er dette kombinert med det integrerte elektrohydrauliske bremsesystemet. Ifølge Audi er dette unikt. Dette gjør det mulig å fange opp mer energi fra bremsingen, noe som gir bedre lading og lengre rekkevidde.

Virtuelle sidespeil
Sidespeilene er bytte ut med kamera (ekstrautstyr). Kameraene er plassert hvor speilene vanligvis står. Bildene ser du klart og tydelig på en skjerm (OLED) inne i bilen. Fordelene er at bilen blir smalere, du slipper å bekymre deg for å ødelegge speilene når du parkerer. Bildekvaliteten er meget bra.

Avanserte hovedlykter
Hovedlyktene har en sportslig design som gir bilen karakter. En ny og nyttig funksjon er automatisk skifte mellom nær- og fjernlys. Kjører du i mørket med fjernlysene vil bilen ved hjelp av en styreenhet selv justere til nærlys når du møter motgående trafikk, og tilbake igjen når bilen har passert.

Hva sier testene om Audi e-tron 55?

Komfort

  • Samtlige av de test vi har studert gir e-tron 55 toppkarakter når det gjelder komfort. En viktig årsak er Audis avanserte luftfjæring som du selv bestemmer hardheten gjennom ulike kjøremodus.
  • Mange biltestere mener dette er den mest komfortable elbilen de har kjørt.
  • Audi har fokusert på lyddemping blant annet med lyddempede ruter. E-tron 55 har derfor et lavt støynivå, ifølge flere tester det laveste av alle el-biler så langt.
  • Seter og sitteposisjon er i kjent Audi stil og med høy komfort. Kupeen er romslig i alle retninger og voksne personer har meget god plass.
  • Stor plass i baksetet.

Kjøreegenskaper og ytelse

  • Quattro firehjulstrekk kombinert med bilens høye vekt gir fantastisk fremkommelighet på vinterføre. Det elektriske systemet skal være like effektivt som det tradisjonelle quattro-systemet.
  • Hver aksling har egen el-motor. Kombinert med at batteriet er plassert i gulvet (lavt tyngdepunkt) gir dette ifølge testene meget god balanse.
  • Kraftig motor gir krefter i massevis selv om bilen har en høy vekt.

Førermiljø

  • Velkjent Audi miljø med høy finish og komfort. Mange innstillingsmuligheter.
  • Instrumentene får mye skryt for oversiktlighet og muligheter for individuell tilpassing.
  • Det er delte meninger om de virtuelle sidespeilene. Enkelte mener speilene gir dårligere kontroll ved rygging mens andre mener dette er snakk om tilvenning. Et problem er at du kan blokkere kameraet når du kjører med armen ut av vinduet. Noen kommenterer at skjermen sitter for lavt.

Design

  • Tøff og sportslig med store hjul (20’’).
  • «Alle» er enige om at Audi e-tron 55 har en flott design som markerer seg i trafikken. Sportslig framtoning, kompakt med flotte detaljer.
  • Lyktene legger man merke til, baklykten som går over hele bredden er lett å kjenne igjen.

Økonomi

  • Med en startpris på kr 639.000 (Februar 2020) er ikke dette en billig bil, men allikevel konkurransedyktig.
  • Verditapet anslås til ca. 15% i året.

Forbruk/rekkevidde

  • Rekkevidde ved blandet kjøring (WLTP): 436 km
  • Tester viser at rekkevidden i praksis er lik den oppgitte.

Lading & Batteri

  • 11 kW (0–100 prosent): ladetid ca. 8 t og 50 min
  • 150 kW Lyn-lader/hurtiglader (5–80 prosent): ladetid ca. 30 min
  • Det finnes foreløpig få ladestasjoner med 150 KW hurtiglading, men utbyggingstakten er høy.

Lasteplass & Lasteevne

  • Stort bagasjerom på 600 liter.
  • Skrå vinkel på bagasjeluken kan gi knapp plass til f.eks store barnevogner.
Follow by Email
Facebook
Twitter

Du liker gjerne...

Beklager, ingen relevante artikler funnet.