Audi Elbil 2023 – Oversikt
Audi’s elbilsatsning startet for alvor i 2019 med lanseringen av Audi e-tron 55 (og etter hvert e-tron 50), en stor og romslig SUV som solgte meget bra på det Norske markedet (mest solgte SUV i2019). E-tron 50/55 ble avløst av dagens Q8 e-tron i 2022. I dag (oktober 2023) har Audi tre hovedmodeller elbil, Q4 e-tron, Q8 e-tron (begge med coupè/sportback-versjoner) og sportsbilen (med fire dører!) e-tron GT lansert i 2021.
Audi har mye spennende på gang fremover og først ut er Audi A6 e-tron (i løpet av 2023) og etter hvert (2024) også som Avant (stasjonsvogn). A6 har alltid vært en populær bil i Norge og ut ifra bildene (og rekkevidden på 700 km) av den elektriske versjonen har Audi grunn til optimisme når det gjelder salgstallene.
Audi har store ambisjoner med den elektriske drivlinjen og vil fremover lansere en rekke nye modeller i flere segment, luksus-sport (skysphere), luksus-sedan (grandsphere) med flere. Dette kommer vi tilbake til.
Q4 e-tron 50 quattro
Foto: Audi
Lansering: 2021
Q4 e-tron er en romslig og meget populær mellomklasse SUV. Her har familien alt den trenger av plass og rekkevidde. Den er bygd på samme plattform som VW ID.4 og Skoda Enyaq, men i kjent Audi-stil er den mer sporty og har litt mer premiumprofil, selv om det er et stykke opp til storebror Q8 e-tron, også når det gjelder pris.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Audi Q4 e-tron ligger mellom kr 524.000 og 619.000 (september 2023) | Motor: Samme motor i alle versjoner, 2 motorer og firehjulstrekk: Systemeffekt (summen av begge motorene) 299 HK | Rekkevidde: 483 km (WLTP) | Batterikapasitet: 76 kWh | Maksimal ladekapasitet: 135 kW | 0-100 km/t: 6,2 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 520 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1490 liter | Nyttelast: 425 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 14,6 cm. |
Q4 e-tron 50 Sportback quattro
Foto: Audi
Lansering: 2021
Sporty mellomklasse SUV i coupè versjon. I bunn og grunn den samme bilen som Q4 SUV, men litt mer sportslig og frisk i stilen. Audi Q4 leverer bra på både ladefart og rekkevidde og for de pengene denne koster får du mange premium-detaljer og funksjoner.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Q4 e-tron 50 Sportback ligger mellom kr 549.000 og 645.000 (september 2023) | Motor: Samme motor i alle versjoner, to motorer: Systemeffekt (summen av begge motorene) 299 HK | Rekkevidde: 489 km (WLTP) | Batterikapasitet: 76 kWh | Maksimal ladefart: 135 kW | 0-100 km/t: 6,2 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 535 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1460 liter | Nyttelast: 416 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 14,6 cm. |
Q8 e-tron
Foto: Audi
Lansering: 2022
Premium SUV som overtok etter populære e-tron (lansert i 2018). Q8 e-tron er Audis toppmodell og har det meste Audi kan by på av teknologi, komfort og ytelse. Her får du en ekte Audi-opplevelse i en sportslig setting med mange designelementer som gir det lille ekstra.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Q8 e-tron ligger mellom kr 702.900 (50 Advanced) og 917.600 (55 S line Plus)(september 2023) | Motor: To motoralternativ, alle varianter har firehjulstrekk (to motorer) | Systemeffekt (summen av begge motorene) Q8 e-tron 50 har 250/340 KW/HK, Q8 e-tron 55 har 300/408 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 453 km (e-tron 50), 529 km (e-tron 55) | Batterikapasitet: 89 kWh (e-tron 50), 106 kWh (e-tron 55) | Maksimal ladefart: 150 kW (e-tron 50), 170kW (e-tron 55) | 0-100 km/t: 6 sekunder (e-tron 50), 5,6 sekunder (e-tron 55) | Toppfart: 200 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 569 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1637 liter | Nyttelast: 585 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1800 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 17,6 cm. Kan justeres ned til 10 cm og opp til 25,2 cm med luftfjæring|
Q8 e-tron Sportback
Lansering: 2023
Elegant og sporty premium SUV-Coupè med masse plass bde for passasjerer og bagasje. Har stort sett de samme data som SUV-versjonen men koster litt mer og har noe mindre bagasje plass. Stilig bil som blir lagt merke til i trafikken.
Samme data som Q8 e-tron med unntak av: Pris, ligger cirka 30.000 over på alle varianter | Rekkevidde (WLTP) 465 km, dvs 12 km mer | Bagasjerom med baksete oppe: 528 liter (41 liter mindre) | Bagasjerom med nedslått baksete: 1567 liter (70 liter mindre).
e-tron GT
Foto: Audi
Lansering: 2021
Lav og utpreget sportslig firedørs coupè som skiller seg ut. Audi E-tron GT er en ekte GT-bil som gir direkte konkurranse til Porsche Taycan. Sportslige kjøreegenskaper og en design som gjør dette til en ekte grand turismo med link til motorsport. Til tross for dette er både plassen i baksete og størrelsen på bagasjerommet mer enn nok for de fleste.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av E-Tron Gt ligger mellom kr 1.079.100 og 1.236.300 (September 2023) | Motor: 2 stk, firehjulstrekk : Systemeffekt (summen av begge motorene) 350/476 KW/HK | Rekkevidde: 479 – 483 (Pro) km (WLTP) | Batterikapasitet: 83,7 kWh | Maksimal ladefart: 270 kW | 0-100 km/t: 4,1 sekunder | Toppfart: 245 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 405 liter | Nyttelast: 455 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 13 cm. |
RS e-tron GT
Foto: Audi
Lansering: 2022
En ekstra rå versjon av e-tron GT, litt større motor, litt raskere og litt høyere toppfart.
| Pris: Startprisen kr 1.592.200 | Motor: 2 stk, firehjulstrekk : Systemeffekt (summen av begge motorene) 440/598 KW/HK | Rekkevidde: 465 km (WLTP) | Batterikapasitet: 83,7 kWh | Maksimal ladefart: 270 kW | 0-100 km/t: 3,3 sekunder | Toppfart: 250 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 366 liter | Nyttelast: 480 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): XXX kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 13 cm. |
Se også oversikt over BMW Elbiler 2023
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikk / Audi