Audi Elbil 2024 – Oversikt

Audi e-tron GT quattro

Audi’s elbilsatsning startet for alvor i 2019 med lanseringen av Audi e-tron 55 (og etter hvert e-tron 50), en stor og romslig SUV som solgte meget bra på det Norske markedet (mest solgte SUV i2019). E-tron 50/55 ble avløst av dagens Q8 e-tron i 2022. I dag (januar 2024) har Audi tre hovedmodeller elbil, Q4 e-tron, Q8 e-tron (begge med coupè/sportback-versjoner) og sportsbilen (med fire dører!) e-tron GT lansert i 2021.

Audi har mye spennende på gang fremover og først ut er Audi A6 e-tron (i løpet av 2024) og etter hvert også som Avant (stasjonsvogn). A6 har alltid vært en populær bil i Norge og ut ifra bildene (og rekkevidden på 700 km) av den elektriske versjonen har norske Audi-entusiaster noe å se fram til.

Audi har store ambisjoner med den elektriske drivlinjen og vil fremover lansere en rekke nye modeller i flere segment, luksus-sport (skysphere), luksus-sedan (grandsphere) med flere. Dette kommer vi tilbake til.

Q4 e-tron 45 og 55 quattro

Foto: Audi

Lansering: 2021
Q4 e-tron er en romslig og meget populær mellomklasse SUV. Her har familien alt den trenger av plass og rekkevidde. Den er bygd på samme plattform som VW ID.4 og Skoda Enyaq, men i kjent Audi-stil er den mer sporty og har litt mer premium-profil, selv om det er et stykke opp til storebror Q8 e-tron, også når det gjelder pris.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Audi Q4 e-tron ligger mellom kr 488.000 og 671.000 (januar 2024) | Motor: To versjoner motorstyrke (45/55), alle med 2 motorer og firehjulstrekk: Systemeffekt (summen av begge motorene) 210/286 – 250/340 KW/HK | Rekkevidde: 449 – 465 km (WLTP) | Batterikapasitet: 76,6 kWh | Maksimal ladekapasitet: 175 kW | 0-100 km/t: 5,4 – 6,6 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 520 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1490 liter | Nyttelast: 425 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 14,6 cm. |

 

Q4 e-tron 45 og 55 Sportback quattro

Foto: Audi

Lansering: 2021
Sporty mellomklasse SUV i coupè versjon. I bunn og grunn den samme bilen som Q4 SUV, men litt mer sportslig og frisk i stilen. Audi Q4 leverer bra på både ladefart og rekkevidde og for de pengene denne koster får du mange premium-detaljer og funksjoner.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Q4 e-tron 45 og 55 Sportback ligger mellom kr 548.000 og 651.000 (januar 2024) | Motor: To motorversjoner (45/55), alle med to motorer og firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 210/286 – 250/340 KW/HK | Rekkevidde: 449 – 465 km (WLTP) | Batterikapasitet: 76 kWh | Maksimal ladefart: 175 kW | 0-100 km/t: 6,2 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 520 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1490 liter | Nyttelast: 425 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 14,6 cm. |

 

Q8 e-tron 50/55 + SQ8 e-tron

Foto: Audi

Lansering: 2022
Premium SUV som overtok etter populære e-tron (lansert i 2018). Q8 e-tron er Audis toppmodell og har det meste Audi kan by på av teknologi, komfort og ytelse. Her får du en ekte Audi-opplevelse i en sportslig setting med mange designelementer som gir det lille ekstra. Toppmodellen SQ8 koster litt ekstra og har først og fremst større motor og bedre ytelse.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Q8 e-tron ligger mellom kr 684.000 og 1.060.000 (januar 2024) | Motor: To motoralternativ, alle varianter har firehjulstrekk (to motorer) | Systemeffekt (summen av begge motorene) 250/340 – 370/503 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 453 km – 532 km | Batterikapasitet: 89 – 106 kWh | Maksimal ladefart: 150 – 170 kW | 0-100 km/t: 4,5 – 6 sekunder | Toppfart: 200 – 210 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 569 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1637 liter | Nyttelast: 560 – 585 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1800 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 17,6 cm. Kan justeres ned til 10 cm og opp til 25,2 cm med luftfjæring|

 

Q8 e-tron 50/55 + SQ8 Sportback

Lansering: 2023
Elegant og sporty premium SUV-Coupè med masse plass bde for passasjerer og bagasje. Har stort sett de samme data som SUV-versjonen men koster litt mer og har noe mindre bagasje plass. Stilig bil som blir lagt merke til i trafikken.
Samme data som Q8 e-tron med unntak av: Pris, ligger cirka 30.000 over på alle varianter | Rekkevidde (WLTP) 464 – 545 km | Bagasjerom med baksete oppe: 528 liter (41 liter mindre) | Bagasjerom med nedslått baksete: 1567 liter (70 liter mindre).

 

e-tron GT

Foto: Audi

Lansering: 2021
Lav og utpreget sportslig firedørs coupè som skiller seg ut. Audi E-tron GT er en ekte GT-bil som gir direkte konkurranse til Porsche Taycan. Sportslige kjøreegenskaper og en design som gjør dette til en ekte grand turismo med link til motorsport. Til tross for dette er både plassen i baksete og størrelsen på bagasjerommet mer enn nok for de fleste.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av E-Tron Gt ligger mellom kr 1.086.000 og 1.242.000 (januar 2024) | Motor: Ett motoralternativ og firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 350/476 KW/HK | Rekkevidde: 479 – 483 (Pro) km (WLTP) | Batterikapasitet: 83,7 kWh | Maksimal ladefart: 270 kW | 0-100 km/t: 4,1 sekunder | Toppfart: 245 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 405 liter | Nyttelast: 455 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 13 cm. |

 

RS e-tron GT

Foto: Audi

Lansering: 2022
En ekstra rå versjon av e-tron GT, litt større motor, litt raskere og litt høyere toppfart.

| Pris: Startprisen kr 1.599.000 | Motor: Ett motoralternativ og firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 440/598 KW/HK | Rekkevidde: 465 km (WLTP) | Batterikapasitet: 83,7 kWh | Maksimal ladefart: 270 kW | 0-100 km/t: 3,3 sekunder | Toppfart: 250 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 366 liter | Nyttelast: 480 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): XXX kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 13 cm. |

Se også oversikt over elbiler fra BMW, Subaru, Porsche og Renault.

Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikk / Audi

Du liker kanskje også...