BMW i4 eDrive40 – Guide (Pris, rekkevidde, tester)

BMW i4 eDrive40 er en av få elbiler i tradisjonelt sedan format i fem dørs kupe versjon (dvs. med stor bakluke hengslet på toppen), BMW har gitt dette karosseriet betegnelsen Grand Coupè. Dette er en klassisk BMW med alt det innebærer av premium følelse både i interiør, design og under kjøring. Her vil BMW entusiaster kjenne seg igjen. i4 eDrive 40 er lillebror til den litt dyrere og kraftigere i4 M50 som også har firehjulstrekk.

I4 eDrive40 er bygget på BMW 4-serien med bensin/dieselmotorer. BMW i4 eDrive40 plasseres i kategorien mellomklasse sedan med konkurrenter som Polestar 2, Tesla Model 3 og Xpeng P7. Medium pris i denne kategorien er rundt 500.000 kroner (eDrive40 har en startpris på ca. 535.000 kr).

Høydepunkt

  • Er du en som foretrekker en tradisjonell sedan med bakhjulstrekk og masse krefter og med en kjøreopplevelse som du kun får i kraftige bakhjulstrekkere er denne modellen eDrive40 aktuell.
  • Sporty elegant design med detaljer som gjør dette til bil som skiller seg ut i gatebildet.
  • 590 km rekkevidde (WLTP) for litt over 500.000 kroner er meget konkurransedyktig.
  • Du får den gode BMW premium følelsen med materialer av høy kvalitet og unik design og funksjonalitet.
  • Betjeningshjulet i midtkonsolen får mye skryt i tester. Funksjonaliteten er i særklasse samtidig som betjeningen er sikrere, du bruker mindre tid på å se og trykke på skjermen.
  • Head up display (infovisning på frontruten) med mye informasjon/ funksjoner.

 

1. Motor, drivverk og ytelse for BMW i4 eDrive40

BMW i4 eDrive40 har en motor på 340 HK(250 kW), storebror i4 M50 har 544 HK. Motoren er plassert bak på akslingen og er en del av BMWs femte generasjon eDrive-system, dvs. at motor, girkasse og batterielektronikk er bygget i èn enhet. Dette gir høyere effektivitet. Dette systemet har også redusert bruken av metallet kobolt i motor og batteri (kobolt er en knapp ressurs i verden).

HK

340 HK er en gjennomsnittlig motorstyrke i dette prissegmentet. Sammenligner vi eDrive40 med andre to-hjulstrekkere er 340 HK langt over gjennomsnittet. Sammenligner vi med fire-hjulstrekkere kommer 340 HK til kort. Årsaken er at firhjulstrekk også betyr at man bruker flere motorer, som regel to (Dual motor). Dermed blir systemeffekten (summen av alle motorer) betydelig større.

Rangering mot konkurrenter:
1: Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 498 HK
2: Polestar 2 Dual Motor: 421 HK
3: BMW i4 eDrive40: 340 HK
4: Tesla Model 3 RWD: 283 HK
5: Polestar 2 Single Motor: 272 HK
6: Xpeng P7 RWD (1 motor): 267 HK

340 HK med kun bakhjulstrekk og èn motor er det kun en spesialversjon av Porsche Taycan som overgår (Taycan PBP med 381 HK).

Med tradisjonelle bensin- og dieselbiler er vi vant til at det som regel ikke er forskjell på motorstyrken på to eller firehjulstrekk. Med elektriske biler er det derimot en dramatisk forskjell siden drift på to akslinger også innebærer to motorer. I4 M50 har firehjulstrekk og to motorer med en total effekt på hele 544 HK (400kW).

Dreiemoment

Dreiemomentet (trekkraften) på 430 Nm er ikke den høyeste i denne klassen, Polestar 2 Single motor har for eksempel 490 Nm (med færre HK). Men, i4 eDrive 40 har uansett masse trekkraft. Til sammenligning finnes det ikke en eneste bensin/dieselbil under 600.000 kr med tilsvarende dreiemoment.

BMW i4 eDrive40 gjør 0-100 km/t på 5,7 sekunder!

0-100 km/t på 5,7 sekunder er noe man bare kunne drømme om med fossile biler i denne prisklassen. Med elbiler går det unna fra 0-100, de fleste modeller med en viss motorkraft ligger på under 6 sekunder.

Rangering mot konkurrenter:

  1. Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 4,4 sek.
  2. Polestar 2 Dual Motor: 4,5 sek.
  3. BMW i4 eDrive40: 5,7 sek.
  4. Tesla Model 3 RWD: 6,1 sek.
  5. Polestar 2 Single Motor: 6,4 sek.
  6. Xpeng P7 RWD (1 motor): 6,9 sek.

Toppfart

Toppfarten på 190 km/t er litt under gjennomsnittet for dette segmentet.

Rangering mot konkurrenter:

  1. Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 233 km/t
  2. Tesla Model 3 RWD: 225 km/t
  3. Polestar 2 Single Motor: 205 km/t
  4. Polestar 2 Dual Motor: 205 km/t
  5. BMW i4 eDrive40: 190 km/t
  6. Xpeng P7 RWD (1 motor): 170 km/t

Batteriet er plassert lavt. Det gir et lavere tyngdepunkt og bedre kjøreegenskaper. (Gjengitt med tillatelse fra BMW).

2. Batteri, lading og rekkevidde

Batterikapasitet

BMW i4 eDrive 40 har et litium-ion batteri med en kapasitet på 80,7 kWh, det er 10-15% over gjennomsnittet i dette segmentet. Batterikapasiteten må sees i sammenheng med bilens strømforbruk under kjøring, det avgjør rekkevidden som til syvende og sist de fleste er opptatt av. Et batteri med høy kapasitet vil også yte bedre når bilen ikke kjører, du har mer å gå på for andre funksjoner som krever strøm utover selve kjøringen, f.eks oppvarming av kupèen.

Rangering mot konkurrenter:

  1. Polestar 2 Dual Motor: 82 kWh
  2. BMW i4 eDrive40: 80,7 kWh
  3. Xpeng P7 RWD (1 motor): 80 kWh
  4. Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 70 kWh
  5. Polestar 2 Single Motor: 69 kWh
  6. Tesla Model 3 RWD: 65 kWh

Ladehastighet

Ladehastigheten angir hvor mange kW bilen kan motta gjennom hurtiglading/lynlading. Skal du ha glede av høy ladehastighet må du også finne ladestasjoner som leverer høy ladekraft. eDrive40 har maksimal ladefart på 200 kW, det er litt over gjennomsnittet for denne prisklassen.

Rangering mot konkurrenter:

  1. Polestar 2 Dual Motor: 205 kW
  2. BMW i4 eDrive40: 200 kWh
  3. Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 190 kW
  4. Tesla Model 3 RWD: 170 kW
  5. Polestar 2 Single Motor: 135 kW

Batteriet har en garanti på 160.000 km eller 8 år. Dette er blitt en standard på det norske markedet. Bare premium Mercedes-modeller har lengre garanti i antall år (hele 10 år). 160.000 km garanti overgås av noen Mercedes-modeller (250.000 km) og Tesla Model 3 (192.000 km).

Rekkevidde

BMW i4 eDrive40 har en WLTP rekkevidde på 590 km. Dette er i det absolutte toppsjiktet både i denne bilklassen og for dagens elbiler generelt. Mercedes-Benz EQS 450+ har den lengste rekkevidden på det norske markedet (februar 2023) med 761 km (WLTP). Mellom 590 km og 761 km finner du noen modeller på 600 km til 635 km (Mustang Mach-E, Hyundai IONIQ 6 og Polestar 2 for å nevne noen).

Rangering mot konkurrenter:

  1. Polestar 2 Long Range Single Motor: 635 km
  2. Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 602 km
  3. Polestar 2 Long Rage Dual Motor: 592 km
  4. BMW i4 eDrive40: 590 km
  5. Xpeng P7 RWD (1 motor): 530 km
  6. Tesla Model 3 RWD: 491 km

Lager vi et litt kreativt regnestykke og setter rekkevidden opp mot prisen kommer det fra interessante tall, i det minste for den som vil ha mest rekkevidde for pengene.

Her er en sammenligning av hvor mange meter rekkevidde du får pr. 1000 krone (basert på startpris).

  1. Tesla Model 3 RWD: 1265 m.
  2. Tesla Model 3 Long Range Dual motor: 1257 m.
  3. Polestar 2 Single Motor: 1239 m.
  4. Polestar 2 Dual Motor: 1172 m.
  5. BMW i4 eDrive40: 1101 m.

Her ser vi at BMW’en koster litt mer per meter rekkevidde enn snittet i segmentet.

 

3. BMW i4 eDrive40 har stort bagasjerom

Bagasjerommet i eDrive40 er relativt stort sammenlignet med konkurrenter som Polestar 2 og Tesla Model 3. Bak baksetet er volumet 470 liter, med baksetet nede hele 1290 liter. Dette er en femdørs kupè, det betyr at man selvfølgelig ikke har sammen høyde i bagasjerommet sammenlignet med en SUV eller stasjonsvogn. Men, dette kompenseres til en viss grad med at bakluken er topphengslet. Det betyr at du kan åpne hele bakluken inkludert vindu og få god tilgang til bagasjerommet. Bakluken gjør det også enklere å laste godt i høyden, du kan utnytte plassen bra.

Dette er en stor fordel sammenlignet med en tradisjonell sedan med enkel bagasjeromsluke hvor bakvinduet ikke er en del av luken og som dermed gir begrenset tilgang til bagasjerommet, spesielt når baksetet er slått ned (Tesla Model 3 har den tradisjonelle sedan-løsningen). Bakseteryggen kan deles 40-20-40 og gjør bruken fleksibel.

Rangering mot konkurrenter, bagasjeplass min/maks:

  1. BMW i4 eDrive40: 470/1290 liter.
  2. Polestar 2: 404/1095 liter
  3. Tesla Model 3: 425/- liter (summen av bagasjerom bak og foran (340/85 l.)

Bagasjevolum pr. krone

Regner vi ut bagasjevolum (bak baksetet) i forhold til bilens pris (startpris) får vi denne rekkefølgen for antall liter bagasjeplass pr. 1000 kroner.

  1. Tesla Model 3: 1,1 liter.
  2. Polestar 2: 0,97 liter.
  3. BMW i4 eDrive40: 0,88 liter.

Den store bakluken er topphengslet og kan åpnes helt. Det gir meget god tilgang til bagasjerommet, spesielt når baksetene er slått ned. i4 har flotte linjer, (Foto: BMW.)

4. Vekt, mål og last

Nyttelast

Egenvekt 2050 kg, nyttelast 480 kg (tillatt totalvekt 2605 kg). 480 kg nyttelast er betydelig mer enn konkurrenter som Tesla Model 3 (302 kg) og Polestar 2 (375-412 kg). Fire voksne menn med en vekt på 90 kg blir totalt 360 kg, da er du allerede over grensen på Teslaen.

Maks tillatt vekt på tilhenger med brems er 1.600 kg. Dette er cirka snittet i denne bilklassen. Polestar 2 kan trekke 1500 kg, men Tesla 3 kun 1000 kg som er overaskende lavt.

Taklast

Takboks er obligatorisk for mange nordmenn og BMW Drive40 tåler den vanlige taklasten på 75 kg som etter hvert har blitt det vanlige på de fleste elbiler (men fortsatt kan ikke alle elbiler ha taklast, f.eks VW ID-3).

Bakkeklaring

Dette er noe mange er opptatt av. Skal du litt utenfor allfarvei eller har mange ubehagelige fartsdumper der du ofte kjører er tilstrekkelig bakkeklaring en fordel. Bakkeklaring er også blitt et tema i forhold til å unngå skade på batteri og batterikasse. Slår/tar bilen nedi hardt underlag skal det ikke mye til før en skade oppstår. Bytte/reparasjon av elbil- batteri og batterikasser koster som regel flere hundre tusen kroner.

eDrive40 har en bakkeklaring på 12,3 cm. Det er bortimot det laveste på markedet. Mercedes EQE er nede på 10,2 cm, ellers ligger de fleste mellom 15 og 21 cm.

Fordelen med lav bakkeklaring er en mer sportslig kjøreopplevelse og lavt tyngdepunkt gir gode og sportslige kjøreegenskaper, og det er uten tvil dette som er prioritert i BMW i4 eDrive40, og ikke minst for storebror i4 M50.

Bakkeklaring:

  1. BMW i4 eDrive40: 12,3 cm
  2. Polestar 2: 15,1 cm
  3. Tesla Model 3: 14 cm

 

4. Skjerm, software og mediasystem

BMW Curved Display er BMWs nye infodisplay som dekker cirka 2/3 av dashbordet i bredden. Displayet består av to skjermer, men framstår som èn stor. Foran føreren er skjermstørrelsen 12,3 tommer (info-display), til høyre 14,9 tommer berøringsskjerm (kontroll-display). Skjermene er koordinerte (også med Head-UP displayet) og danner en imponerende totalløsning for informasjon. Den buede formen og plasseringen er ergonomisk riktig, er stilig og gir et solid inntrykk. Alt er synlig for passasjeren som også kan betjene kontrolldisplayet.

BMW iDrive Operating System 8

Dette er et nytt operativsystem som styrer hele data- og informasjondelen i i4. Det inkluderer alt av funksjoner innen databehandling, oppkobling mot internett, kart og gps, app, Apple CarPlay pluss mye mer. Vil du gå i dybden på dette finner du alt på BMW.

Synes du stillheten i en elbil er kjedelig kan du med BMW IconicSounds Electric (ekstrautstyr) velge mellom ulike motorlyder, både sportslig eller et mer komfortabelt lydbilde.

 

5. Hvor trygt kjører du i BMW i4 eDrive40?

BMW i4 fikk fire av fem stjerner i Euro NCAP. Euro NCAP (European New Car Assessment Program) er en felleseuropeisk sikkerhetsvurdering av nye biler. Fire av fem er kanskje litt overraskende når det gjelder BMW som er kjent for høy sikkerhet. I4 fikk litt trekk i forhold til sikkerheten ovenfor fotgjengere/syklister samt kjørestøttefunksjoner som automatisk nødbrems og kjørefeltassistanse. Beskyttelse av passasjerene fikk topp score.

 

6. Aktuell teknologi

  • Luftfjæring på bakakselen
  • Ny drivlinje hvor motor, transmisjon og elektronikk er samlet i èn enhet (gir høyere virkningsgrad)
  • Batteri med høy energitetthet (flere kW i forhold til vekt)
  • Stemmestyring av informasjonsystemet, kjenner også igjen ulike stemmer og «lærer» førerens vaner for å kunne automatisere valg og handlinger.

Se også oversikt over alle BMW elbiler på markedet.

7. Pris, økonomi og garanti

BMW i4 har en startpris på kr 552.000 (mars 2023). Legger du på cirka kr 40.000 får du M Sportspakke fra kr 593.000 (mars 2023). M Sportspakke gir bilen et mer sportslig utseende med spesielle 18’ felger (17’ er standard), design og aerodynamiske detaljer  (aerodynamikkpakke) på karosseriet. Interiøret er oppgradert med sportsratt, sportsseter og flere detaljer.

I4 leveres også som eDrive40 Charged, koster cirka kr 25.000 ekstra og inkluderer mer utstyr.

 

8 Ofte stilte spørsmål om BMW i4

Har BMW i4 varmepumpe?

Ja, i4 har varmepumpe. Denne reduserer energiforbruket som går til oppvarming. Veldig aktuelt på vinteren. Varmer også batteriet for bedre effektivitet.

Har i4 firehjulstrekk?

I4 eDrive 40 leveres kun med bakhjulstrekk. I4 M50 har firehjulstrekk (og to motorer).

Hvor produseres BMW i4?

Produksjonen foregår ved hovedfabrikken til BMW i München i Tyskland.

 

9. Aktuelle tester

Car Magazine (engelsk): «Velger eDrive40 foran M50, mer for pengene og tilstrekkelig kraftig».
Auto Motor und Sport (tysk): «En ekte BMW»

 

10. Oppsummering

BMW i4 er en ekte BMW med alt det innebærer av sportslighet, kjøreglede og den god komforten. Pakket inn i ryddig og enkel design. Dette er også en elbil som skiller seg fra mange konkurrenter med et mer tradisjonelt utseende, lavt tyngdepunkt og mer sportslig profil.

Kilder: OFV / BMW

Les om BMWs første elbil: i3

Du liker kanskje også...