Mercedes-Benz Elbiler 2024 – Oversikt

EQA

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2021
Kompakt SUV med komfort og kvalitet i kjent Mercedes-stil. Ikke all verden med plass, men er ikke plass det viktigste blir EQA et alternativ for den som vil betale litt ekstra for kvalitetsfølelse og komfort man gjerne må opp på betydelig dyrere premium modeller for å finne. Tre hovedversjoner, 250+, 300 og 350.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EQA ligger mellom kr 505.000 og kr 563.000 (Januar 2024) | Motor: Tre motoralternativ, to med firehjulstrekk | Total motoreffekt: 140/190 – 215/292 KW/HK  | Rekkevidde WLTP: 436 – 557 km | Batterikapasitet: 66,5 – 70,5 kWh | Maksimal ladefart: 100 kW | 0-100 km/t: 6 – 8,6 sekunder | Toppfart: 160 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 340 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1320 liter | Nyttelast: 425 – 430 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 750 kg (250), 1800 kg (300 og 350) | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 15,4 cm. |

 

EQB

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2023
Kompakt SUV med større plass enn lillebror EQA (samme plattform). Mulighet for 7-seter og firehjulstrekk. Leveres i to hovedversjoner, 250 med èn motor og forhjulstrekk og 300 og 350 med firehjulstrekk og to motorer, 350 har hele 292 HK.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EQB ligger mellom kr 530.000 og kr 575.000 (Januar 2024) | Motor: Tre motoralternativ, to av disse med firehjulstrekk | Total motoreffekt: 140/190 KW/HK (250, èn motor og forhjulstrekk), 168/228 KW/HK (300, to motorer og firehjulstrekk), 215/292 KW/HK (350, to motorer og firehjulstrekk) | Rekkevidde WLTP: 436 – 525 | Batterikapasitet: 66,5 – 70,5 kWh | Maksimal ladehastighet: 100 kW | 0-100 km/t: 8,9 sek. (250), 8 sek. (300), 6,2 sek. (350) | Toppfart: 160 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 495 liter (250), 465 liter (300 og 350) | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1710 liter | Nyttelast: 425 – 435 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1400 – 1700 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 13,5 cm. |

 

EQC

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2019
Stor SUV som har vært på markedet en god stund. Dette var den første helelektriske bilen fra Mercedes som ble bygget kun som elbil (samme plattform som velkjente GLC) . Bilen solgte meget bra i Norge men har i dagens marked litt kort rekkevidde og lav ladehastighet i forhold til prisen og det som etter hvert har blitt standard ytelse i dette segmentet.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EGC er kr 623.375 (Januar 2024) | Motor: Ett motoralternativ, kun firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 300/408 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 429 km | Batterikapasitet: 80 kWh | Maksimal ladefart: 110 kW | 0-100 km/t: 5,1 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 500 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1460 liter | Nyttelast: 445 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1800 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 14,2 cm. |

 

EQE / AMG

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2023
Dette er den elektriske modellen som overtar etter den velkjente E-klassen som har vært på markedet siden 80-tallet. Premium mellomklasse sedan som har nære slektsbånd med den luksuriøse storebror EQS. EQE er både sportslig og komfortabel og er du ute etter det lille ekstra har du flere AMG versjoner i velge i.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EQE ligger mellom kr 652.000 og kr 1.175.001 (Januar 2024) | Motor: To motoralternativ (+ 2 AMG) | Motor totaleffekt: 180/245 – 460/625 KW/HK  | Rekkevidde WLTP: 525 – 626 km | Batterikapasitet: 89-90,6 kWh | Maksimal ladefart: 170 kW | 0-100 km/t: 3,5 – 7,3 sek. | Toppfart: 210-220 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 430 liter | Nyttelast: 495 kg (300), 505 kg (350), 570 kg (AMG 43 og 53) | Maks. tilhengervekt (med brems): 750 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 10,2 cm. |

 

EQE SUV / AMG

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2023
Stor premium SUV med mye plass og luksuriøst interiør. Leveres kun med firehjulstrekk, maksimal vekt på tilhenger med brems er på hele 1.800 kg. Koster cirka 200.000 mer enn EGE sedan. Veldig flott bil som tar sin rettmessige del av dette segmentet.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EGE SUV ligger mellom kr 929.000 og kr 1.234.000 (Januar 2024) | Motor: Fire motoralternativ, alle med firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 215/292 – 460/625 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 447 – 583 km | Batterikapasitet: 90,6 – 96 kWh | Maksimal ladefart: 170 kW | 0-100 km/t: 3,7 – 6,6 sek. | Toppfart: 210 – 220 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 520 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1675 liter | Nyttelast: 505 – 595 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1800 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 19,4 cm. (kan justeres 3 cm opp/ned med luftfjæring) |

 

EQS

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2021
EQS er den helelektriske luksus-limousinen til Mercedes som både i størrelse og premiumfølelse direkte kobles til den velkjente S-klassen vi kjenner fra helt tilbake til 70-tallet. EQS konkurrerer mot BMW i7 og har en mer utpreget aerodynamisk design enn i7 som har mer tradisjonelle sedan-linjer. Stort bagasjerom som med nedslått baksete utrolig nok er større enn EGE SUV.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EQS ligger mellom kr 1.261.000 og kr 1.721.000 (Januar 2024) | Motor: 3 alternativ, den minste (450+) med bakhjulstrekk, resten med firehjulstrekk | Totaleffekt motor: 245/333 – 484/658 KW/HK  | Rekkevidde WLTP: 570 – 761 km  | Batterikapasitet: 107,8 – 108,8 kWh | Maksimal ladefart: 200 kW | 0-100 km/t: 3,8 – 6,2 sek.  | Toppfart: 210 – 220 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 610 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1770 liter | Nyttelast: 365-570 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 750 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 14,2 cm. (kan heves 2 cm med luftfjæring) |

 

EQS SUV

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2022
Luksus SUV som ifølge mange tester er den «beste elbilen på markedet». Her er det ikke spart på noe, luksus og avansert teknologi på øverste hylle. Stor og ruvende, men allikevel diskret. Stor plass og mye krefter. Leveres også som 7-seter.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EQS SUV ligger mellom kr 1.304.000 og kr 1.576.000 (Januar 2024) | Motor: 2 alternativ, begge med firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 265/360 KW/HK (450), 400/544 KW/HK (580) | Rekkevidde WLTP: 594-595 km | Batterikapasitet: 108,4 kWh | Maksimal ladefart: 200 kW | 0-100 km/t: 6 sek. (450), 4,6 sek. (580) | Toppfart: 210 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 195 liter (7 seter), 645 liter (6 seter) | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 2020 liter (7 seter), 2100 liter (6 seter) | Nyttelast: 490 – 495 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1800 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 14,2 cm. |

 

EQV

Foto: Mercedes-Benz

Lansering: 2020
Stor helelektrisk premium flerbruksbil med inntil 8 seter. Leveres i to lengder og i mange utstyrsversjoner både som familiebil og nyttekjøretøy. Dette er en av de største flerbruksbilene på markedet og byr på mye plass og praktiske løsninger.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av Mercedes EQV er kr 988.000 og kr 778.385 (Januar 2024) | Motor: Ett alternativ, forhjulstrekk | Total motoreffekt: 150/204 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 355 km | Batterikapasitet: 100 kWh | Maksimal ladefart: 110 kW | 0-100 km/t: – sek. | Toppfart: 140 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 1030 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 4630 liter | Nyttelast: 840 – 865 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): – kg | Maks. taklast: – kg | Bakkeklaring: – cm. |

Kilder: OFV / Mercedes-Benz

Se også oversikt over elbiler fra BMW, Mazda, Maxus og Citroën.





Du liker kanskje også...