Polestar 2 Long Range Dual Motor – Guide (Tester, pris, rekkevidde)

En av Norges mest populære elbiler. Merket Polestar ble etablert for cirka seks år siden som en del av Volvo konsernet. Polestar 2 kom til Norge i 2020. Dette er en praktisk mellomklasse kombikupè med stor kupè bakluke og greit med plass.

Polestar 2 får du i tre hovedversjoner (april 23): Standard Range Single Motor er innstegsmodellen med èn motor, bakhjulstrekk og rekkevidde på 518 km (WLTP). Denne finnes også i en Long Range versjon med litt flere HK (299 mot 272) og med 23 % lengre rekkevidde, 635 km (WLTP). Legger du på 100 – 150.000 kr tar du steget opp til Long Range Dual Motor (firehjulstrekk og to motorer) som leverer en systemytelse på 421 HK (Performance versjonen 476 HK).

Aktuelle konkurrenter til Polestar 2 Long Range Dual Motor er Tesla Model 3 Long Range AWD, Ford Mustang Mach-E LR AWD, Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD og BMW i4 eDrive40.

 

1. Motor, drivverk og ytelse

HK – Dreiemoment

Polestar 2 Long Range Dual Motor har, som modellbetegnelsen sier, to motorer. Foran sitter en 210 HK med et dreiemoment på 370 Nm, bak tilsvarende. Det gir en systemeffekt (summen av begge motorene) på totalt 421 HK. Denne ytelsen ligger litt over snittet i denne klassen med Tesla Model 3 med hele 498 HK, mens tilsvarende Hyundai IONIQ6 har en systemytelsen på «kun» 325 HK.

HK sammenlignet med konkurrenter:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 498 HK
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 421 HK
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 371 HK
  4. BMW i4 eDrive40: 340 HK (èn motor)
  5. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 325 HK

Når det gjelder dreiemomentet (drakraften i motoren) er Polestar 2 Long Range Dual Motor på toppnivå med 740 Nm. Du må legge på minst 200.000 kr for å finne modeller med større dreiemoment.

Dreiemoment:

  1. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 740 Nm
  2. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 605 HK
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 580 Nm
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 527 Nm
  5. BMW i4 eDrive40: 430 Nm

0-100 km/t

Polestar 2 Long Range Dual Motor har en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder. 4,5 sekunder fra 0-100 km/t er ekstremt raskt og noe som kun var forbeholdt de dyreste sportsbilene før de elektriske bilene kom. De fleste el-bilene i denne klassen ligger på rundt 5 sekunder fra 0-100 km/t. I praksis betyr ikke disse forskjellene mye, det går unna så det suser uansett.

0-100 km/t:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 4,4 sek.
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 4,5 sek.
  3. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 5,1 sek.
  4. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 5,1 sek.
  5. BMW i4 eDrive40: 5,7 sek

Toppfart km/t

Toppfarten er jo litt teoretisk for oss som bor i Norge, men skal du på bilferie nedover Europa er det greit å ha godt med fartsressurser å gå på. Polestar 2 Long Range Dual Motor har en toppfart på 205 km/t. Dette er midt på treet i klassen. Teslaen har 233 km/t, Mustangen 180 km/t.

Toppfart:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 233 km/t
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 205 km/t
  3. BMW i4 eDrive40: 190 km/t
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 185 km/t
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 180 km/t

Polestar 2 har rene flotte linjer. Bakluken kan åpnes helt, praktisk. Foto: Polestar

 

2. Batteri, lading og rekkevidde

Batterikapasitet

Polestar 2 Long Range Dual Motor har som de fleste el-biler på markedet et Litium Ion batteri. Batterikapasiteten er på 82 kWh, dette er cirka gjennomsnittet i klassen. Maksimal ladefart er 205 kW noe som er blant de beste. Batterigarantien er som for de fleste andre modeller i klassen 8 år og 160.000 km (Tesla Model 3 192.000 km).

Batterikapasitet:

  1. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 91 kWh
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 82 kWh
  3. BMW i4 eDrive40: 80,7 kWh
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 77,4 kWh
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 70 kWh

Ladehastighet

Dette er viktig når det er snakk om hurtig- eller lynlading. Når du kobler deg på en hurtiglader er det en fordel at din bil klarer å ta i mot så mye strøm som mulig, da bør ladehastigheten være på minst samme nivå som hurtigladeren leverer strøm på.

Maksimal ladehastighet:

  1. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 220 kW
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 205 kW
  3. BMW i4 eDrive40: 200 kW
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 190 kW
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 150 kW

Rekkevidde

Med en rekkevidde WLTP på 592 km er Polestar 2 Long Range Dual Motor i toppsjiktet, det finnes ikke mange elbiler som har lengre rekkevidde av betydning, og i hvert fall ikke til cirka 500.000 kr.

Energiforbruket på 19,5 kWh/100 km er høyere enn de konkurrentene vi sammenligner med her. Dette kompenseres blant annet med den høye batterikapasiteten.

Rekkevidde WLTP:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 602 km
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 592 km
  3. BMW i4 eDrive40: 585 km
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 583 km
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 540 km

Rekkevidde/1000 kr (basert på startpris)

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 1,26 km
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 1,17 km
  3. BMW i4 eDrive40: 1,09 km
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 1,06 km
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 0,93 km

Er du kun opptatt av å få mest mulig rekkevidde for pengene trekker Teslaen det lengste strået i denne sammenligningen.

 

3. Plass, vekt og mål

405 liter bagasjeromsvolum er ikke best i klassen, heller ikke når baksetene er slått ned (1095 liter). For å kunne betjene bagasjerommet og utnytte plassen best mulig er det en stor fordel med den store topphengslede bakluken som gir lett adgang til hele bagasjerommet, spesielt med nedslåtte seter. Dette er en stor fordel framfor Tesla Model 3 som har den tradisjonelle bagasjeromsluken.

Polestar 2 har ikke flatt gulv i baksetet, men den tradisjonelle tunellen som lå rundt drivlinjen/drivakslingen på diesel- og bensinbiler. Denne løsningen er litt uvanlig på elbiler. De fleste elbiler som er bygd som elbiler i utgangspunktet (ikke ombygd fra fossilbil) har ikke denne tunnelen.

Polestar 2 har ekstra bagasjerom under gulvet i bagasjerommet samt et lite bagasjerom foran, også kalt frunk. I sum betyr dette at plassen i denne bilen er akseptabel.

Størrelse normalt bagasjerom (baksete oppe):

  1. BMW i4 eDrive40: 470 liter
  2. Tesla Model 3 Long Range AWD: 425 liter
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 405 liter
  4. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 402 liter
  5. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 401 liter

Bagasjerom /1000 kr (basert på startpris):

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 0,89 liter
  2. BMW i4 eDrive40: 0,88 liter
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 0,8 liter
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 0,73 liter
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 0,7 liter

Polestar 2 har delt nedfellbart baksete (40/60) og en praktisk ski-luke. Den store bakluken åpnes elektrisk. Dette er standard på de fleste kombikupèer i denne prisklassen (baklukene er tunge).

Last og henger

Nyttelasten er på 412 kg, betydelig mer enn Tesla Model 3 som har 313 kg nyttelast, men også betydelig under BMW i4 eDrive40 med en nyttelast på hele 480 kg. Taklast på 75 kg er det samme som de fleste modeller i denne klassen. Maks vekt på tilhenger med brems er 1500 kg, også dette vanlig i klassen (unntatt Tesla Model 3 med 1000 kg.)

Nyttelast:

  1. BMW i4 eDrive40: 480 kg
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 412 kg
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 410 kg
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 391 kg
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg

Maks tilhengervekt (med brems):

  1. BMW i4 eDrive40: 1600 kg
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 1500 kg
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 1500 kg
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 1500 kg
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 1000 kg

Bakkeklaring

Hvor viktig det er med bakkeklaring avhenger selvfølgelig av hvor du skal kjøre og hvilken type bil det er snakk om. Blant de modellene vi ser på her har BMW’en minst bakkeklaring med 12,5 cm, men her snakker vi også om en mer sportslig bil hvor prioriteringene er andre.

Polestar 2 har størst bakkeklaring av disse med 15,1 cm. Bakkeklaring ar også et tema i forhold til kunne beskytte batteri og batterikassen.

Bakkeklaring:

  1. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 15,1 cm
  2. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 14,5 cm
  3. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 14,1 cm
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 14,0 cm
  5. BMW i4 eDrive40: 12,5 cm

 

4. Skjerm, software og mediasystem

Polestar 2 har to skjermer /display på henholdsvis 12,3 tommer førerdisplay og 11,2 tommer berøringsskjerm/ midt-display. Spotify, Google Maps, Google Assistant og Apple CarPlay er ferdig installert. Nettleseren er fra Vivaldi.

Klassisk førermiljø med god oversikt. Foto: Polestar

 

5. Hvor trygt kjører du i Polestar 2 Long Range Dual Motor?

Polestar 2 er full av sikkerhets-utstyr og funksjoner. Bilen kommer fra Volvo-familien hvor sikkerhet har høy prioritet. 5 stjerner hos EURONCAP med toppscore på beskyttelse av fører og passasjerer, det er jo en «Volvo».

 

6. Aktuell teknologi

Avanserte lys

Polestar 2 har et svært avansert lyssystem. Fjernlysene er av såkalt aktiv type, det betyr at kamerasensorer i frontruten kontinuerlig skanner etter kjøretøy foran bilen, både motkommende og som ligger foran. Fjernlyset justeres etter dette og dempes om det kommer en bil i mot eller du er i ferd med å ta igjen en bil i mørket. Lysene følger rattbevegelsene.

Pixel LED lysteknologi

Dette er såkalt intelligent lysstyring hvor lysene tilpasser seg etter lysforhold, værforhold og andre relevante parameter som fanges opp av sensorer. Inne i frontlyktene er det hele 84 LED-pærer som alle justeres automatisk og individuelt. I sum betyr dette at du som fører alltid har best og mest mulig lys tilpasset andre trafikanter og miljøet bilen befinner seg i.

Også baklysene har avansert LED-teknologi med hele 288 LED-pærer som justeres automatisk etter miljøet rundt bilen.

I sum gir slike avanserte lys-systemer bedre sikkerhet for alle, samtidig som det hjelper på den totale energiøkonomien som er viktig i en elbil.

 

7. Pris, økonomi og garanti

Polestar 2 har en startpris på kr 418.000, dyreste modell koster 622.000 (Performance). Du kan velge i tre hovedmodeller, Bakhjulstrekk med normal rekkevidde (Standard range), bakhjulstrekk med lengre rekkevidde (Long range) og firehjulstrekk med lang rekkevidde (Long Range Dual Motor (to motorer). I tillegg kommer en Performance utgave med hele 476 HK. (Alle priser fra april 2023)

Kostnadene ved å eie og bruke en bil som Polestar 2 med en årlig kjørelengde på 15.000 km og en pris på 480.000 kr er i følge Opplysningsrådet for veitrafikken 8.298 kr/mnd. Det inkluderer bompenger (1.850 kr), vedlikehold, dekk, service og lading. Et slikt regnestykke er komplisert og litt usikkert, men det gir en pekepinn. Det er også sannsynlig at Polestar vil holde seg bedre i verdi enn mange konkurrenter fordi den er en del av Volvo-systemet, noe som folk har tillitt til i Norge.

Kilde: OFV – Opplysningsrådet for veitrafikken.

 

8. Ofte stilte spørsmål om Polestar 2

Hvem selger Polestar 2?

Polestar 2, og alle Polestar, selges gjennom et eget forhandlernett i Norge. Service og garanti-tjenester utføres av Volvo-forhandlere over hele landet som Polestar har avtale med.

Hvor produseres Polestar 2?

Bilen produseres i byen Chengdu i Kina. Kinesiske Volvo eier 50% av Polestar (april 23).

Har Polestar 2 varmepumpe?

Ja, dette er standardutrustning på alle modeller siden 2021. Kjøper du en brukt Polestar 2 fra 2021 bør du sjekke om bilen har varmepumpe, de første bilene som ble solgt i Norge hadde nemlig ikke varmepumpe som standard.

 

9. Aktuelle tester

AutoExpress (Engelsk): «Polestar 2 byr på ny teknologi og masse kjøreglede»

AutoExpress (Engelsk): «En elbil slik den skal være»

Se oversikt over Volvo elbiler på markedet.

Kilder: OFV / Polestar

Du liker kanskje også...