Tesla Model 3 Long Range AWD – Guide (Pris-Rekkevidde ++)

Prisgunstig og populær modell i mellomklasse sedan segmentet. Tesla 3 har solgt meget godt i Norge med et årlig salg på mellom 8.000 og 12.000 de siste tre årene og har blitt en av de nye «folkebilene». Tesla Model 3 Long Rage AWD scorer høyt på det kundene er ekstra opptatt av, rekkevidde, 0-100 og pris. Rekkevidden er på 602 km (WLTP), 0-100 km/t på 4,4 sekunder og prisen på kr 480.000 (mars 2023). Performance utgaven klarer 0-100 km/t på kun 3,3 sekunder.

Tesla Model 3 leveres som to hovedmodeller, RWD og Long Rage AWD. RWD har bakhjulstrekk, 283 HK, rekkevidde 491 km (WLTP) og en startpris på kr 390.000 (mars 2023). Long Rage AWD har firehjulstrekk, 498 HK, rekkevidde på 602 km og en startpris på 480.000 (mars 2023).

Viktige konkurrenter og alternativer er Polestar 2 Long Range Dual Motor,   Hyundai IONIQ 6, Ford Mustang Mach-E LR AWD og BMW i4 eDrive40.

Se også guide til Tesla Model Y Long Range AWD

Høydepunkt

  • Rekkevidde 602 km (WLPT)
  • Lynrask akselerasjon og høy toppfart
  • Mye ytelse for pengene
  • Godt utstyrt
  • Tilgang til et stort ladenettverk (Superchargere) både i Norge og Europa.

 

1. Motor, drivverk og ytelse

Tesla Model 3 Long Range AWD har to el-motorer (Dual Motor). Motorene er plassert foran og bak og driver to hjul hver, dvs. firehjulstrekk. Motoren foran har 215 HK, motoren bak 283 HK. Dette gir en total systemytelse (sum begge motorer) på hele 498 HK. 498 HK er mye for en bil på 1844 kg og overgår det meste i denne klassen når det gjelder fart og akselerasjon..

Dreiemomentet (trekkraften) er på 527 Nm, det er ikke best i klassen (Polestar 2 Long Range Dual Motor har hele 740 Nm), men uansett snakker vi om krefter i massevis.

Total motorkraft HK:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 498 HK
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 421 HK
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 371 HK
  4. BMW i4 eDrive40: 340 HK
  5. Hyundai IONIQ 6: 228 HK

Dreiemoment:

  1. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 740 Nm
  2. Hyundai IONIQ 6: 605 Nm
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 580 Nm
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 527 Nm
  5. BMW i4 eDrive40: 430 Nm

Toppfart km/t

Tesla Model 3 Long Range AWD har en toppfart på hele 233 km/t og er dermed en av de hurtigste el-bilene på markedet. Toppfarten avgjøres i tillegg til motorkraften også av hvilke prioriteringer produsenten har valgt. En Tesla-konkurrent som Ford Mustang Mach-E LR AWD har en toppfart på «kun» 180 km/t til tross for en motorstyrke som skulle tilsi en betydelig høyere toppfart.

Toppfart:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 233 km/t
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 205 km/t
  3. BMW i4 eDrive40: 190 km/t
  4. Hyundai IONIQ 6: 185 km/t
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 180 km/t

0-100 km/t

0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder, det vil si noe raskere enn gjennomsnittet i denne klassen. Er ikke dette raskt nok finnes det en Performance utgave som klarer 0-100 km/t på kun 3,3 sekunder. Det overgår det meste av sportsbiler med bensinmotorer.

0-100 km/t mot konkurrenter:

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 4,4 sek.
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 4,5 sek
  3. Hyundai IONIQ 6: 5,1 sek.
  4. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 5,1 sek.
  5. BMW i4 eDrive40: 5,7 sek.

Tesla Modell 3 (Foto: Tesla)

 

2. Batteri, lading og rekkevidde

Batterikapasitet

Tesla Model 3 har som de fleste el-biler et litium Ion batteri med 8 års garanti. Batteriets totale kapasitet er 70 kWh. Dette er ikke det kraftigste batteriet sammenlignet med konkurrentene, Polestar 2 Long Range har for eksempel 82 kWh og tilsvarende Mustang hele 91 kWh. Allikevel kan Model 3 vise til den lengste WLTP rekkevidden i klassen (mars 2023). Dette skyldes Teslaens lave strømforbruk på 16 kWh/100 km (WLTP).

Batterikapasitet mot konkurrenter:

  1. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 91 kWh
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 82 kWh
  3. BMW i4 eDrive40: 80,7 kWh
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 77,4 kWh
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 70 kWh

Ladehastighet kW

Maksimal ladefart er 190 kW. Dette holder I massevis så lenge tilgjengelige hurtigladere sjelden leverer mer strøm enn dette. Ladefarten i denne bilklassen ligger stort sett rundt 200 kW med IONIQ 6 som den høyeste med 220 kW. Mustangen har til sammenligning 150 kW som maksimal ladehastighet.

Maksimal ladehastighet

  1. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 220 kW
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 205 kW
  3. BMW i4 eDrive40: 200 kW
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 190 kW
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 150 kW

Batterigarantien på 192.000 km er cirka 20% over snittet i denne klassen (de fleste har batterigaranti på 160.000 km).

Rekkevidde Model 3 Long Range AWD

Tesla har alltid vært i toppsjiktet når det gjelder rekkevidde og Tesla Model 3 Long Range er intet unntak, selv om mange konkurrenter etter hvert har rekkevidde som puster Tesla i nakken.

Model 3 Long Range AWD har en WLTP rekkevidde på 602 km. Det er ikke mange elbiler som har lengre rekkevidde enn dette, men konkurrentene ligger hakk i hel tett oppunder 600 km.

Rekkevidde WLTP

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 602 km
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 592 km
  3. BMW i4 eDrive40: 585 km
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 583 km
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 540 km

Rekkevidde pr/1000 kroner (startpris)

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 1256 m
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 1172 m
  3. BMW i4 eDrive40: 1090 m
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 1061 m
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 933 m

Et litt spesielt regnestykke dette, men er det lengst mulig rekkevidde for pengene som teller er Tesla 3 et godt valg i denne klassen.

 

3. Plass, vekt og mål

Med baksetene oppe har Tesla Model 3 et helt greit bagasjerom på 425 liter. Det som skiller Teslaen fra de mange konkurrenter er det vanlige bagasjeromslokket som åpnes uten at bakruten løftes. Både Polestar og BMW i4 (som også har det tradisjonelle sedan-karosseriet) har topphengslet stor coupè bakluke som åpner hele bagasjerommet. Dette gir betydelig bedre tilgang til hele bagasjerommet og bedre plassutnyttelse, spesielt når baksetene er slått ned.

Bagasjeromsvolum bak baksete

  1. BMW i4 eDrive40: 470 liter
  2. Tesla Model 3 Long Range AWD: 425 liter
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 405 liter
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 402 liter
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 401 liter

Bagasjeromsvolum i liter pr. 1000 krone (startpris)

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 0,89 liter
  2. BMW i4 eDrive40: 0,88 liter
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 0,8 liter
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 0,73 liter
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 0,69 liter

Teslaen har et rom foran (frunk) på hele 85 liter (kan åpens med mobilapp).

Tesla Model 3 har som de fleste andre delt nedfellbart baksete. Bakluken har ikke elektrisk åpning noe som heller ikke er nødvendig siden det dreier seg om et vanlig koffertluke og ikke de store og tyngre kupè-baklukene.

Vekt og nyttelast

Tesla Model 3 Long Range er en relativt lett bil med 1844 kg egenvekt, snittet i klassen ligger på over 2100 kg. Det som skiller Teslaen litt ut er den lave tillatte totalvekten på 2232 kg. Polestar 2 og BMW i4 har til sammenligning en tillatt totalvekt på over 2600 kg.

Dette fører til at Teslaen også har relativt lav maksimal nyttelast på 313 kg, det er ikke all verden, fire personer på 80 kg veier 320 kg. I4 har 480 kg nyttelast, Polestar 2 har 412 kg.

Nyttelast

  1. BMW i4 eDrive40: 480 kg
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 412 kg
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 410 kg
  4. Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD: 391 kg
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg

Maksimal taklast på 65 kg, dette er 10 kg mindre enn det som er vanlig på elbiler som kan ha taklast (ikke alle elbiler kan ha taklast). Hyundai IONIQ 6 har maksimal taklast på 80 kg.

Maksimal tilhengervekt med brems er kun 1000 kg på Tesla Model 3. Dette er lite, de aller fleste biler i denne klassen ligger på over 1500 kg, BMW i4 eDrive 40 kan trekke 1600 kg.

Bakkeklaring

Bakkeklaring er viktig for mange, ikke minst for å unngå å unngå stener osv. som kan skade batteri og batterikasse (dyrt å reparere!). Teslaen har bakkeklaring på 14 cm, dette er gjennomsnittet i klassen. Polestar 2 har 15, 1 cm, mens BMW i4 er nede på 12,5 cm. I4 har en mer lavere og mer sportslig profil enn Tesla Model 3.

 

4. Skjerm, software og mediasystem

Tesla 3 har et av de mest minimalistiske dashboard, bortimot helt uten knapper, brytere og tradisjonelle instrument. Det aller meste er samlet på en stor berøringsskjerm/ instrumentpanel (15 tommer) plassert over midtkonsollen. Foran føreren og bak rattet er det «tomt». Mange liker dette, andre ikke. Det handler nok først og fremst om tilvenning.

En fordel med å samle alt på en skjerm er en nærmest ubegrenset mulighet for software-oppdateringer og oppgradering av funksjoner og egenskaper. De fleste konkurrenten har mer tradisjonelle dashbord hvor instrumentpanelet er plassert foran føreren bak rattet og som suppleres av en berøringsskjerm over midtkonsollen.

Her er det ikke mange knapper, det meste styrer du fra en stor og innholdsrik berøringsskjerm. (Foto: Tesla)

 

5. Hvor trygt kjører du i Tesla Model 3?

Tesla Model 3 har full score og fem stjerner  i EURONCAP klassifiseringen og profileres som en svært sikker bil med kollisjonsbeskyttelse og solid karosseri. Hvor mye bedre dette er i forhold til konkurrentene er vanskelig å vurdere, elbiler i denne klassen er alle nye og sikre biler. Tesla er også lagt fremme med avanserte sikkerhetssystemer for trygg kjøring.

 

6. Aktuell teknologi

Aerodynamikk: Tesla Model 3 har et generelt lavt strømforbruk under kjøring, 16 kWh/100 km mot for eksempel tilsvarende Polestar 2 med 19,5 kWh/100 km (WLTP). En av grunnene til dette er god aerodynamikk.

Uavhengige motorer: Kraftfordelingen på for- og bakhjul og redundansen blir effektiv når dreiemomentet justeres med avansert software, her er det ingen mekaniske komponenter å ta hensyn til. Ifølge Tesla er responstiden på motorene kun 10 millisekunder.

Autopilot: Tesla har ligget i front når det gjelder avansert kjøreassistanse og har også kommet langt med selvkjørende biler. I dagens modeller får føreren blant annet assistanse med automatisk parkering og skifte av fil på motorveien.

 

7. Pris, økonomi og garanti

Tesla Model 3 får du i to hoved versjoner, RWD og Long Range. Hovedforskjellen er antall motorer (RWD har èn motor, Long Range har to motorer). To motorer betyr i tillegg til firehjulstrekk også betydelig mer krefter. RWD har 283HK, Long Range hele 498HK (Performance 513 HK).

Prisen starter på 388.000 for RWD og på 479.000 for Long Range (mars 2023). Long Range versjonen gjør 0-100 km/t på imponerende 4,4 sekunder, det er raskt for en bil til under 500.000 kroner.

 

8. Ofte stilte spørsmål om Tesla Model 3 Long Range AWD

Hvor lang er Tesla model 3?

De viktigste målene er:
Lengde: 4694 mm / Bredde karosseri: 1850 mm / Bredde m/speil: 2088 mm / Høyde: 1443 mm / Akselavstand: 2875mm /
Sporvidde foran og bak: 1580 mm / Svingdiameter: 11,8 m / Bakkeklaring14 cm.

Hvor mange hestekrefter har Tesla Model 3 Long Range?

Motor foran har 158kW/215 HK, motor bak 208 kW/283 HK, systemytelsen er 366 kW/498 HK. Du får også en Performance-utgave med litt kraftigere motor bak, total systemytelse 513HK. Til sammenligning har en Porsche 911 Carrera 4 PDK bensin 385HK ( Porschen er cirka 300 kg lettere og gjør 0-100 km/t på 3,8 sekunder).

10. Aktuelle tester

ADAC (tysk): «Topp kjøreegenskaper og veldig bra rekkevidde»

AutoExpress (engelsk): «One of the best electric cars around”

Kilder: OFV / Tesla

Se oversikt over Tesla elbiler samt Skoda Elbiler.

Du liker kanskje også...