Volkswagen Elbiler 2024 – Oversikt

Volkswagen ID.4 GTX

ID.3

Volkswagen ID.3 / Foto: Volkswagen

Lansering: 2020
Arvtageren etter E-Golf. Den minste elbilen fra Volkswagen, men allikevel greit med plass både for passasjerer og bagasje bilens tørrelse tatt i betraktning. Du kan velge mellom to batteristørrelser, 58 kWh og 77 kWh. ID.3 leveres med ett motoralternativ og kun bakhjulstrekk. Skal du ha firehjulstrekk må du opp på ID.4 GTX.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Volkswagen ID.3 ligger mellom kr 348.000 og 397.000 (Januar 2024) | Motor: Et motoralternativ, bakhjulstrekk | Motoreffekt: 150/204 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 430 – 571 km | Batterikapasitet: 58 kWh (Pro), 77 kWh (Pro S) | Maksimal ladefart: 100 kW | 0-100 km/t: 7,3 sek. (Pro), 7,9 sek. (Pro S) | Toppfart: 160 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 385 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1267 liter | Nyttelast: 336 – 420 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): – kg | Maks. taklast: – kg | Bakkeklaring: 15 cm. |

 

ID.4

Foto: Volkswagen

Lansering: 2021
Populær mellomklasse SUV med masse plass og rekkevidde på over 500 km (WLTP). Komfortabel bil med god støyisolering og sikre kjøreegenskaper. 0-100 km/t på 8,5 sekunder er ikke det raskeste i denne klassen, men allikevel mer enn nok for de fleste. Firehjulstrekk (og to motorer) lansert i 2023.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Volkswagen ID.4 ligger mellom kr 403.000 og 476.000 (Januar 2024) | Motor: To motoralternativ, minste motor med bakhjulstrekk og største motor med bak- eller firehjulstrekk | Motoreffekt: 125/170 – 210/286 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 363 – 542km | Batterikapasitet: 52 – 77 kWh | Maksimal ladefart: 135 kW | 0-100 km/t: 6,7 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 543 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1575 liter | Nyttelast: 370 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1000 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 16,3 cm. |

 

ID.4 GTX

Foto: Volkswagen

Lansering: 2021
Sportslig versjonen av ID.4. Motoren fra ID.4 er flyttet foran og bak kommer motor nr. 2, total motorytelse på 340 HK. Dette gir også noe større maksimal tilhengervekt (1200 kg). Den skiller seg i øvrig fra ID.4 kun gjennom sportslige designelementer og profil. God plass til fem personer med bagasje.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Volkswagen ID.4 GTX 537.000 (Januar 2024) | Motor: Ett motoralternativ, firehjulstrekk | Systemeffekt (summen av begge motorene) 250/340 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 512 km | Batterikapasitet: 77 kWh | Maksimal ladefart: 175 kW | 0-100 km/t: 5,4 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 543 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1575 liter | Nyttelast: 448 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 17 cm. |

 

ID.5 og ID.5 GTX

Foto: Volkswagen

Lansering: 2021
Mellomklasse SUV-kupe, i praksis en kupe versjon av ID.4. Leveres, som ID.4, i to versjoner, bakhjulstrekk og firehjulstrekk (GTX). Litt mer sportslig profil og kjøreopplevelse enn ID.4. I tillegg har ID.5 større nyttelast (mindre egenvekt og større tillatt totalvekt), ellers sort sett det samme.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Volkswagen ID.5 / ID.5 GTX ligger mellom kr 482.000 og 562.000 (Januar 2024) | Motor: En motor og bakhjulstrekk i ID.5, To motorer og firehjulstrekk i ID.5 GTX | Total motoreffekt: 210/286 KW/HK (ID.5), 250/340 KW/HK (ID.5 GTX) | Rekkevidde WLTP: 529 – 553 km | Batterikapasitet: 77 kWh | Maksimal ladefart: 135 – 175kW | 0-100 km/t: 5,4 – 6,7 sekunder | Toppfart: 180 km/t (ID.5) | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 549 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1561 liter | Nyttelast: 532  – 583 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1000 kg (ID.5), 1200 kg (ID.5 GTX) | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 16,3 cm. (ID.5), 17 cm. (ID.5 GTX) |

 

ID.7

Foto: Volkswagen

Lansering: 2023
Mellomklasse sedan fastback. Er noe større enn VW Passat, det betyr godt med plass både for passasjerer og bagasje. ID.7 har med det største batteriet (86 kWt) en rekkevidde på hele 700 km (WLTP). Dette er en romslig familiebil for de som ikke absolutt må ha en SUV.

| Pris: Startprisen (veiledende) for de ulike variantene av ID.7 kr 567.000 (Januar 2024) | Motor: Ett motoralternativ og bakhjulstrekk | Motoreffekt: 210/286 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 613 km (77 kWh), 700 (86 kWh) | Batterikapasitet: 77 kWh og 86 kWh | Maksimal ladefart: 170 kW (77 kWh), 200 (86 kWh) | 0-100 km/t: 6,5 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 532 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 1586 liter | Nyttelast: 383 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1000 kg | Maks. taklast: 750kg | Bakkeklaring: 14,9 cm. |

 

ID.BUZZ

Volkswagen ID. Buzz / Foto: Volkswagen

Lansering: 2022
Stor flerbruksbil i original og sporty design med klar kobling til folkevognbussen fra 60-70-80-tallet. Er det mye plass du er ute etter er VW ID.BUZZ noe du bør ta en nærmere titt på. Enormt stort bagasjerom, bredt og justerbart baksete og generelt romslig kupè med meget god sikt. Finnes i flere varianter og flere er på gang, blant annet som camper-utgave.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av Volkswagen ID.Buzz 587.000 (Januar 2024) | Motor: En motor og bakhjulstrekk | Motoreffekt: 150/204 KW/HK | Rekkevidde WLTP: 415 km | Batterikapasitet: 77 kWh | Maksimal ladefart: 135 kW | 0-100 km/t: 10,2 sekunder | Toppfart: 145 km/t | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 1121 liter | Bagasjerom med nedslått baksete (VDA): 2205 liter | Nyttelast: 499 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1000 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 15,7 cm. |

Se også oversikt over Skoda elbiler og Kia elbiler.

Kilde: OFV / Volkswagen

Du liker kanskje også...