VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion – Bagasjerom/Rekkevidde/Tester

Volkswagen ID.4 leveres i fire hovedversjoner:

Pro/Pro Limited 77kWh 174 HK: Èn motor (174HK) og bakhjulstrekk. Rekkevidde 529 km (WLTP). 0-100 km/t på 9 sekunder, toppfart 160 km/t. Pris fra kr 472.000 (april 2023)
Pro/Pro Limited 77kWh 204 HK: Èn motor (204HK) og bakhjulstrekk. Rekkevidde 529 km (WLTP). 0-100 km/t på 8,5 sekunder, toppfart 160 km/t. Pris fra kr 487.000 (april 2023)
Pro/Pro Limited 77kWh 265 HK 4Motion: To motorer (systemeffekt 265 HK) og firehjulstrekk. Rekkevidde 510 km (WLTP). 0-100 km/t på 6,9 sekunder, toppfart 180 km/t. Pris fra kr 513.000 (april 2023)
GTX 77kWh 299 HK 4Motion: To motorer (systemeffekt 299 HK) og firehjulstrekk. Rekkevidde 496 km (WLTP). 0-100 km/t på 6,3 sekunder, toppfart 180 km/t. Pris fra kr 513.000 (april 2023)

Vi har sett nærmere på den kanskje mest aktuelle modellen av disse i Norge, Pro/Pro Limited 77kWh 265 HK 4Motion.

Aktuelle konkurrenter: Tesla Y Long Range AWD, Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced, Ford Mustang Mach-E SR 4WD og Skoda Enyaq iV80X.

Hva koster VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion?

Pro/Pro Limited 77kWh 265 HK 4Motion koster fra kr 513.000 (April 2023). Da får du en firehjulstrekker med god plass og greit med utstyr. Motoren på 265 HK er ikke den sterkeste i klassen, men 0-100 på 6,9 sekunder holder for de fleste. 513.000 kroner er i nedre prisvindu i denne klassen. Søstermodellene Q4 og Enyaq ligger 5-10% høyere i pris.

  1. Tesla Y Long Range AWD: Kr 505.000
  2. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: Kr 513.000
  3. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: Kr 521.000
  4. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: Kr 524.000
  5. Skoda Enyaq iV80X: Kr 573.000

Ytelse, HK, Dreiemoment, 0-100 og toppfart

VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion er med 265 HK ikke den sterkeste I klassen. Tilsvarende modell av Tesla Y koster mindre og har bortimot 200 HK mer, det merker du i frasparket.
Hovedmotoren sitter foran (204 HK). Motoren bak har 109 HK.

  1. Tesla Y Long Range AWD: 462 HK
  2. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 371 HK
  3. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 299 HK
  4. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion : 265 HK
  5. Skoda Enyaq iV80X: 265 HK

Antall HK bestemmer også motorenes dreiemoment og VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion ligger med 310 Nm også her lavere enn konkurrentene. Søstermodellen Skoda Enyaq iV80X har med samme motor ett betydelig større dreiemoment på 460 Nm, det er 48% over. Hva kan dette skyldes?. Tesla Y Long Range AWD er ledende i dette segmentet med 527 Nm.

  1. Tesla Y Long Range AWD: 527 Nm
  2. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 460 Nm
  3. Skoda Enyaq iV80X: 460 Nm
  4. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 430 Nm
  5. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 310 Nm

0-100 km/t

VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion gjør 6, 9 sekunder fra 0-100 km/t. Selv om dette er en god del langsommere enn mange av konkurrentene er det fortsatt masse med krefter. For noen år tilbake skulle du betale ganske mye for en bensin/diesel bil som gjorde 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

0-100 km/t

  1. Tesla Y Long Range AWD: 5 sek.
  2. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 5,6 sek
  3. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 6,2 sek

ToppfartVW ID.4 Pro 77kWh 4Motion:

180 km/t toppfart skulle være nok for norske forhold. Skal du på tur nedover i Europa er det greit å ha litt ekstra med fartsressurser. Men har dukker det opp et problem med el-biler. Luftmotstanden i høye hastigheter øker strømforbruket kraftig med dertil kortere rekkevidde. Det var altså enklere før med bensin/diesel hvor man kunne kjøre i høye hastigheter uten å tenke på forbruket.

Toppfart på rundt 180 km/t er vanlig i denne klassen. Mange modeller har performance-versjoner som både er raskere og har høyere toppfart, men disse har til gjengjeld noe lavere rekkevidde. Det blir opp til kunden hva som er viktigst.

  1. Tesla Y Long Range AWD: 217 km/t
  2. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 180 km/t
  3. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 180 km/t
  4. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 180 km/t
  5. Skoda Enyaq iV80X: 160 km/t

Foto: VW

Rekkevidde WLTP

VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion har en rekkevidde på 510 km (WLTP). Dette er likt konkurrentene, de fleste ligger rundt 500 km. Tesla Y Long Range AWD ligger litt over med 533 km, Mustangen en del under med kun 400 km. ID.4 to-hjulstrekk har, med samme batteri, en rekkevidde på 529 km (WLTP).

Rekkevidde WLTP:

  1. Tesla Y Long Range AWD: 533 km
  2. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 510 km
  3. Skoda Enyaq iV80X: 503 km
  4. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 483 km
  5. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 400 km

Det lave energiforbruket på 17,2 kWh/100km blir bare slått av Teslaen (16,9 kWh/100km).

Strømforbruk WLTP

  1. Tesla Y Long Range AWD: 16,9 kWh/km
  2. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 17,2 kWh/km
  3. Skoda Enyaq iV80X: 17,3 kWh/km
  4. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 18,2 kWh/km
  5. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 19,5 kWh/km

Batteri og lading

VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion har en batterikapasitet på 77 kWh. Dette er det samme batteriet som de andre ID.4 versjonene. 77 kWh er i toppsjiktet i denne bilklassen. Det som teller for de fleste er rekkevidden, og den bestemmes av mange faktorer. En mer energieffektiv bil trenger mindre batterikapasitet for å nå samme rekkevidde som en mindre energieffektiv bil med større batteri.
Teslaen har for eksempel lengre rekkevidde med et mindre batteri (70 kWh).

Stor batterikapasitet er en fordel for strømforbruket når bilen ikke kjører. Da har du mer å gå på, f. eks til oppvarming av kupeen.

Batterikapasitet

  1. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion : 77 kWh
  2. Skoda Enyaq iV80X: 77 kWh
  3. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 76 kWh
  4. Tesla Y Long Range AWD: 70 kWh
  5. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 70 kWh

Ladehastigheten på 135 kW er litt under medium i klassen. 135 kW maksimal ladefart gjør at du ikke får utnyttet ladestasjoner som leverer en kraft over dette. Vi ser allerede hurtigladestasjoner på over 200 kW, og kraftigere vil de bli fremover.

Tesla Model Y Long Range AWD har for eksempel en maksimal ladefart på 210 kW.

Maksimal ladefart

  1. Tesla Y Long Range AWD: 250 kW
  2. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 135 kW
  3. Skoda Enyaq iV80X: 135 kW
  4. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 135 kW
  5. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 115

Bagasjerom og last

VW ID.4 har et bagasjeromsvolum med baksetene opp på 543 liter. Dette er meget bra og ligger mellom søstermodellene Audi Q4 e-tron og Skoda Enyaq. Slår du ned baksetene blir volumet 1575 liter, også dette meget bra men litt mindre enn Skodaen og betydelig mindre enn Teslaen på 1900 liter.

ID.4 har ikke bagasjeplass i fronten (frunk).

Volum bagasjerom med baksetene oppe:

  1. Tesla Y Long Range AWD: 854 liter
  2. Skoda Enyaq iV80X: 585 liter
  3. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 543 liter
  4. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 520 liter
  5. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 402 liter

Volum bagasjerom med nedslåtte bakseter:

  1. Tesla Y Long Range AWD: 1900 liter
  2. Skoda Enyaq iV80X: 1710 liter
  3. VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion: 1575 liter
  4. Audi Q4 e-tron 50 quattro Advanced: 1490 liter
  5. Ford Mustang Mach-E SR 4WD: 1420 liter

Foto: VW

Nyttelast og tilhengervekt

VW ID.4 Pro 77kWh 4Motion har tillatt nyttelast på 529 kg, en av de beste i klassen. Siden elbiler er tunge, noen over 2,2 tonn, blir nyttelasten et tema for å klare godkjent totalvekt. 5 voksne menn på 90 kilo veier 450 kg, da er det fortsatt 70 kg igjen, det er som regel nok.

Maksimal tilhengervekt er 1200 kg. Det er det samme som for Skodaen og Q4, men 400 kilo mindre enn Teslaen. Ford Mustang blir grundig slått med en maksimal tilhengervekt på kun 750 kg.

Foto: VW

Aktuelle tester:

AutoBild (Tysk): «Godt med plass, god kjørekomfort, presis styring, morsom å kjøre».
Car and Driver (Engelsk): «Praktisk og romslig, grei rekkevidde, lavt støynivå».

Les mer om resten av elbilene fra VW.

Kilder: OFV / Volkswagen

 

Du liker kanskje også...