Hvordan sjekke xenonlys og ballast?

Xenonlys kan du sjekke på flere måter, alt ettersom hva som er galt med pæren og lyset. Den kan endre til feil fargenyanse, den kan blinke, den har feil lysstyrke og den kan slutte å lyse.

Xenon er avansert teknologi som inneholder mange komponenter. Det er ikke som med de gamle lyspærene som enten virket eller ikke virket. Med Xenon billys er det flere muligheter for feil.

Allikevel er xenonpærer veldig driftssikre, de varer lenge (ofte hele bilens levetid om det brukes originale deler).

Hva er ballast for Xenonlys?

Før vi går inn på symptomer og feil er det viktig å nevne ett komponent som ikke finnes på vanlige billys pærer, ballasten. Ballasten er en styreenhet som fungerer sammen med og styrer lyset i Xenonpærene. Denne er ofte årsaken til at Xenonlamper ikke fungerer.

En ballast har en viktig funksjon i Xenonlampen, den starter lampen ved å tilføre svært sterk strøm, over 20.000 volt. Denne strømmen danner en lysbue i Xenongassen inne i pæren og justerer fortløpende til pæren har normal arbeidstemperatur.

Denne koster mellom 500 og 2500 kroner (også mer om det dreier seg om premiumbiler).

Les mer om hvor du kjøper lyspærer til bil rimelig og trygt på nett.

 

Hva er feil, ballasten eller pæren?

Dette kan du sjekke på to måter. Du kan bytte om på pærene for å se om problemet følger pæren. Gjør den det er det pæren som er problemet. Oppstår problemet også på den andre pæren (du satte inn der den opprinnelige pæren stod) er det ballasten som er problemet.

Alternativt kan du, for å unngå å bytte om på pærene, flytte om på ballasten. Da får du analysert det på samme måte.





Hva som er enklest av disse to metodene avhenger av den enkelte bilmodellen og hvor lett tilgjengelig pærer og ballaster er.

Hvordan fungerer LED lys?

Xenon pæren blinker/flimrer

Dette kan oppstå både når lampen tenner og under kjøring, gjerne etter noen få minutter. Dette er et sikkert tegn på at ballasten er defekt. Det samme gjelder om lampen lyser ved oppstart men slukker etter noen minutter.

Hurtig blinking i lykten kan også skyldes svak spenning, årsaken er som regel dårlig batteri eller dårlig dynamo. For å avklare dette kan du sjekke spenning og lading.

 

Xenon pæren lyser ikke

Om pæren ikke lyser hverken ved oppstart eller under kjøring kan både defekt pære og defekt ballast være årsaken. Kontroller med metoden vi nevnte over.

 

Xenon pæren skifter farge

Her er det pæren som er problemet. En pære som er i ferd med å bli defekt kan få endringer i lysfargen i «siste livsfase». Lyset blir gjerne mer rosa og gult.

 

Xenon pærene bytter på å lyse, høyre/venstre

Om du opplever at en av pærene ikke lyser og dette skifter mellom høyre og venstre er det mest sannsynlig for lav spenning. Pærene får ikke nok strøm og det oppstår en «konflikt» og hvem som skal lyse, av og til den ene, av og til den andre.

Hvilke regler gjelder for bruk av lys på bil?

 









Du liker kanskje også...