Xenon eller halogen, hva er best til bilen?

Dagens biler har enten xenonlys eller halogenlys. Halogenlys har vært standard i mange år, xenon ble lansert for noen år tilbake. Mange betaler litt ekstra for xenonlys, men lønner det seg?

Xenon lyser bedre enn halogen

Tester viser at xenon gir et bedre lys enn halogen selv om de beste halogenlysene har bortimot samme lyskvalitet som de rimeligste xenonlysene. Xenonlys er hvitere og mer likt dagslys. I tillegg fordeles lyset bredere og jevnere foran bilen. Lyset oppleves også som kraftigere.

Bakdelen med xenon er at du lett blir blendet i tett tåke og snøvær, lyset er så kraftig at det reflekterer og blir veldig forstyrrende. Resultatet blir at du under slike forhold må redusere farten betydelig mer enn med halogenlys. I tillegg har xenonlys en tendens til å forstyrre motgående trafikk. På ujevn vei vil xenonlyset ”blinke” pga dårligere automatisk høydejustering.

Les mer om hvor du kjøper xenon-lamper rimelig og trygt på nett.

Hva er forskjellen i pris?

Xenonlys koster mellom 5- og 10.000 kroner ekstra. Dette beløpet er ikke så avskrekkende når man handler en bil til flere hundre tusen kroner. Overraskelsen kommer når du skal skifte xenonpæren, det koster ofte uforholdsmessig mye. De fleste bilmodeller må på verksted for skifte av pære. Prisen blir flere tusen kroner.

Xenonlys har lengre levetid enn halogenpærer. I tillegg bruker de betydelig mindre strøm, noe som betyr reduserte drivstoffutgifter.

Hvordan fungerer Xenonlys?

 

Høyere pris ved salg av bilen

Bruktbiler med xenonlys er lettere å selge enn biler uten, det betales også noen tusen ekstra. Dette gjelder spesielt for biler i toppsjiktet.

Alle pro og kontra tross alt, bransjen er enig om at xenonlys er en dyr og komplisert teknologi som etter hvert vil forsvinne. LED lys er det nye, men det koster enda mer.

Tips til turen: Kjøleboks!

Du liker kanskje også...