Hvilken takboks/skiboks passer til din bil?

Hvilken takboks du skal velge bestemmes av hvilken bil du har og hvilken takboks du ønsker. Bilens begrensninger er taklengde og hvilke festemuligheter som kan brukes. Har du elbil bør du først sjekke om bilen kan ha takboks, ikke alle elbiler kan det. De dominerende produsentene av tak-/skibokser på det norske markedet er Skiguard, Thule og Packline.

Bilens bakluke er ofte et kritisk punkt når du skal velge takboks. Er bakluken lang og går inn på taket vil den også ta mye plass når den åpnes, da kan det bli problematisk med en lang takboks. Du kan evt. være forsiktig og ikke åpne bakluken helt, men det blir i lengden upraktisk for de fleste.

Takboksprodusenten Packline anbefaler en maksimal lengde på 210 cm, men dette vil selvfølgelig variere fra bilmodell til bilmodell.

Les mer om hvor du kjøper du takboks og skiboks rimelig og trygt på nett.

 

Hva er forskjellen på takboks og skiboks?

Takboks og skiboks er jo i utgangspunktet likt, men det er ett par ting du bør tenke på. En skiboks må være lang nok slik at du får plass til skiene. Dette er spesielt aktuelt med langrennski som gjerne har en lengde på over 2 meter. Snowboard og alpinski er kortere men kan fort kreve mer plass i bredden.

Om du utelukkende skal transportere ski trenger du ikke en høy takboks. Det gjør utseende mer elegant, den er mer harmonisk i forhold til bilen i tillegg til at aerodynamikk og luftmotstand blir mer gunstig i forhold til drivstoff/strøm-forbruk og støy. Dette er spesielt aktuelt for elbiler som må fokusere på å maksimalisere rekkevidden.

Skal du ikke transportere ski men trenger plass til mer høye og «klumpete» gjenstander som barnevogn, campingutstyr eller større bager og lignende bør du velge en takboks som er høyere slik at du har mer plass og fleksibilitet. Bakdelen er litt mer støy og luftmotstand, men trenger du plass så må du prioritere deretter.

 

Hvilke typer takboks har du velge i?

Glassfiberbokser

Bokser i glassfiber (glassfiberarmert polyester) er mer robust og stivere og mer presis i designen enn takbokser av plast. Glassfiberbokser har meget god passform mellom lokk og bunn. Glassfiber er et hardere og sterkere materiale enn plast, tåler mer og varer derfor betydelig lengre (20-30 år er ikke uvanlig). Glassfiber-bokser tåler også mer last. Bakdelen med glassfiberbokser i forhold til takbokser i plast er noe større vekt og høyere pris (produseres for hånd).





Takbokser i plast

Takbokser i plast (akryl) støpes i former, en mye enklere og mer effektiv produksjonsprosess. De lages som regel i ABS-plast, en ekstra sterk plasttype (akrylnitril-butadien-styren kopolymerer). Boksene er sterke, solide og flere modeller er stivet opp ekstra ved hjelp av innvendige bøyler. Bokser i plast har ikke samme stivheten som glassfiberbokser og de kan virke mer vinglete, spesielt ved åpning og lukking. Plast har også en kortere levetid enn glassfiber.

De er noe lettere enn tilsvarende størrelser i glassfiber, men den største forskjellen er prisen. Takbokser i lavere prisklasser er «alltid» laget i plast. For mange er en rimelig takboks i plast det beste valget. På den annen side leverer Thule takbokser i plast av svært høy kvalitet.

Tøybokser

Dette er sammenleggbare bokser laget i solid og vanntett materiale. Leveres med fester for ski på innsiden.

 

Hvor stor takboks/skiboks skal du velge?

Størrelsen på en takboks bestemmes av lengde, bredde, høyde og vekt. Hvilke dimensjoner som passer best for deg avhenger selvfølgelig av hva og hvor mye du skal transportere.

Lengde: Her blir det et kompromiss mellom ditt behov og bilens størrelse. Mange foretrekker en lang, bred og lav takboks fremfor en kort og høy. Det gir mindre luftmotstand og støy samt et penere og mer harmonisk utseende. Skal du frakte langrennsski krever de en viss lengde. De lengste skiboksene har en innvendig lengde på rundt 225 cm (utvendig cirka 230 cm.). I praksis betyr det at du får med deg langrennsski på 215 – 220 cm. En takboks med ytre lengde 175 cm har plass til en skilengde på 155 cm.

Maksimal og optimal lengde bestemmes også av bilens lengde og form. Det anbefales at takboksen ikke stikker lenger frem enn 10 cm fra øvre kant av frontvinduet. I bakre kant skal takboksen ikke stikke ut fra bilen. Her må du forsikre deg om at du klarer og åpne bakluken. Her er det store variasjoner fra bil til bil.

Bredde: Utvendig bredde på takbokser ligger mellom cirka 50 cm og 96 cm (den bredeste vi fant var Skiguard 960 Touring på 96 cm). Innvendig bredde er 3-10 cm mindre enn utvendig bredde. De smaleste modellene er gjerne av den høye typen (35-45 cm høyde).

De vanligste skiboksene fra produsenter som Skiguard og Packline har en bredde på rundt 80 cm til 96 cm og er av den lavere typen.

En fordel med smale takbokser er at du kan få plass til en sykkel ved siden av takboksen. Det finnes mange smarte takstativløsninger med ulike kombinasjonsmuligheter.

Høyde: Høyden har mye å si for luftmotstand og støy. Høyere modeller fra f.eks. Thule har god aerodynamisk utforming og støy og luftmotstand er ikke et problem. Allikevel vel de lave modellene som ligger tett på taket ha bedre aerodynamiske egenskaper og lage mindre støy i høye hastigheter. De lave brede modellene har en høyde på 25 cm til 35 cm. De høyere modellene har en høyde opp mot 45 cm – 50 cm.

Volum: Takbokser/skibokser på rundt to meter og en bredde på 85 – 95 cm har et volum på cirka 440 til 550 liter. Den største takboksen vi fant var Thule Motion XT XXL på 610 liter (høyde 47 cm).

Vekt: Hvor mye vekt du kan fylle takboksen med avhenger av maksimal taklast bilen er godkjent for samt takboksens egenvekt. De fleste biler har maksimal tillatt taklast på 75 kg. Det betyr at takboksens vekt og det du fyller den med, ikke skal overstige totalt 75 kg. En takboks i plast veier cirka 15-20 kg, i glassfiber 30-40 kg. Et par slalomski veier 3-4 kg, det gir rom for 8-9 par i dette regnestykket.

Har bilen lavere tillatt taklast enn 75 kg må du finregne på hvor mye plass du har til disposisjon når boksens vekt er trukket i fra. Kanskje du må velge en lett boks?

Taklast skal også regnes med i forhold til bilens maksimalt tillatte nyttelast. Den er oppgitt i vognkortet.

Husk at enkelte elbiler ikke kan ha taklast og derfor ikke takboks.

 

Volum – Hvor mye får du med deg?

Er det transport av ski som er det viktige er de lave brede modellene et godt valg. Skiboksene med en bredde på 85 cm – 95 cm har plass til 4-7 par ski og 3-5 snowboard. Den største skiboksen vi fant var Skiguard 960 Touring som skal romme 8-12 par ski. I disse boksene får du alternativt plass til 4-5 bager eller tilsvarende.

Skal du transportere objekter som har mer høyde og bredde, for eksempel barnevogner og campingutstyr, kan høyere takbokser fungere best. Her får du også plass til flere par ski, men i tillegg kan du legge større bagasje oppå skiene. Uten ski har du god plass til det meste.

 

Åpning og låsing av takboks

De aller fleste takboksene har lås. Enten åpnes de fra siden eller i bak kant. Fordelen med åpning fra siden er at du får åpnet hele boksen, det gjør det lettere å plassere bagasjen optimalt. Bakdelen er at du kan betjene boksen kun fra èn side. Åpning i bakre kant er vanlig på de brede og lave modellene. Fordelen er at du kan betjene boksen fra begge sider, bakdelen er at du ikke får åpnet boksen skikkelig i fremkant (det er ikke et problem ved transport av ski).

Flere modeller, blant annet fra Skiquard, leveres med elektrisk fjernbetjent åpning og LED-belysning i boksen.

 

Hva koster en takboks?

Du må betale mellom 5.000 og 20.000 kroner for en takboks. Plastmodellene er de rimeligste og leveres også i mindre størrelser. En boks i glassfiber koster 3.000 til 5.000 kroner mer, men her er det store forskjeller mellom produsentene. Det finnes premium modeller i plast som koster like mye som tilsvarende modeller i glassfiber.

De brede, lange og lave skiboksene svært mange velger koster rundt 15.000 kroner.

Lakkering av takboks

Skal du ha boksen lakkert i bilens farge koster det 5.000 til 10.000 kroner ekstra. Kjøper du takbokser fra f.eks. Packline eller Skiguard hjelper de deg med lakkeringen (men du må betale ekstra). Disse har også avtaler med bilforhandlere slik at du kan få en ny bil levert med takboks i bilens farge. Har du allerede en takboks du ønsker å lakkere kontakter du en billakkerer. Du kan lakkere takbokser både av plast og glassfiber.

 

Hvordan feste takboksen?

Produsentene har ulike festeløsninger. Flere, f.eks. Thule og Packline, har en serie med ulike takstativ-løsninger som også kan kombineres med takboks. Den enkleste er å sette boksen på takstativet, takbjelkene og skru det fast. Festingen skjer med klemmer eller med gripeklør. Fordelen med å montere rett på takstativet er at det går raskt.

Det andre alternativet er en tunnelløsning der festestenger går gjennom boksen. Boksen ligger lavere mot taket og er ikke like ruvende som en høy boks. Monteringen er mer omstendelig og løsningen egner seg best for den som lar boksen være montert gjennom hele vinteren. Tunnelene tar også litt av plassen inne i boksen.

 

Sikkerhet ved kollisjoner?

Tak- og skiboks er en del av bilen og utsatt for store krefter ved ulykker. Tester utført blant annet av NAF viser at det stor forskjell på takbokser når det gjelder sikkerhet.

Det viktigste er at du kjøper takboks av kjente merker som Packline, Thule og Skiguard for å nevne noen. Dette er produsenter som tester produktene og driver aktiv og kontinuerlig produktutvikling. Glassfiber er et sterkere materiale enn plast, men god design og konstruksjon gjør takbokser av plast i høy kvalitet like sikre som glassfiber-bokser.

 

Sjekkliste før kjøp av brukt takboks:

Her er kort sjekkliste du bør gå gjennom før du kjøper brukt skiboks:

  • Velg riktig lengde, langrennsski er over to meter
  • Husk at bakluken skal åpnes. Biler med skrå bakluke må montere skiboksen litt lengre fram slik at bakluken kan åpnes helt
  • Prøv å åpne og lukke boksen, sjekk at lokk og bunn passer godt sammen
  • Vekt, hvilken taklast er tillatt for din bil?
  • Sjekk at boksen har innvendige festestropper for ski og annet utstyr
  • Sjekk at låsen fungerer, husk at denne må smøres for å unngå is på vinteren

Ta med startkabler for sikkerhetsskyld!

Xenon eller Halogen lys, hva er best?