BMW Elbil 2023 – Oversikt
BMW har en kraftig satsning på elbiler og har i løpet av 2023 hele 6 hovedmodeller når den nye BMW i5 er på plass hos forhandlerne. En av tingene vi liker med BMW’s elbiler er at de bygger videre på ekte tradisjonell BMW design, man kjenner igjen modellene. Dette skyldes at BMW i større grad bruker samme karosseri for elbiler som for bensin/diesel/hybrid modellene. Ett unntak er i3 og tildels den nye iX. Men både iX1, iX3, i4 og i7 får du med bensin/diesel/hybrid-motorer.
I løpet av ett par år vil BMW lansere en ny generasjon elbiler, også kalt «Neue Klasse». Dette er et begrep BMW brukte om en modellrekke som ble lansert på slutten av 60 årene og ut i 70 årene som for alvor plasserte BMW på kartet i bilmarkedet. «Neue Klasse» vil ha en helt ny plattform og det ryktes om betydelig mer effektive batterier og innovativ teknologi.
BMW iX1
Foto: BMW
Lansering: 2022
Populær kompakt SUV med samme karosseri som X1 bensin/hybrid. xDrive30 er den første iX1 med firehjulstrekk. xDrive30 leveres i èn hovedversjon med fire utstyrsvarianter: xDrive30, xDrive30 Charged, xDrive30 Charged Plus, xDrive30 Fully Charge.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av iX1 ligger mellom kr 506.500 til 584.000 (mai 2023) | Motor: Samme motor i alle: Systemeffekt (summen av begge motorene) 313 HK | Rekkevidde: 437 km (WLTP) | Batterikapasitet: 64,7 kWh | Maksimal ladefart: 130 kW | 0-100 km/t: 5,6 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 490 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1495 liter | Nyttelast: 495 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 17 cm. |
BMW iX3
Lansering: 2021
Kompakt elektrisk SUV bygget på samme lest som populære X3. iX3 leveres kun som bakhjulstrekk og i to hovedversjoner hvor kun utstyrsnivået skiller, iX3 M Sport og iX3 M Sport Fully Charged. Dette er en premium SUV i dette mellomklasse segmentet med det lille ekstra som gir den gode BMW opplevelsen med høy komfort og kjøreegenskaper i toppklasse. Produseres i Kina (Shenyang).
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av iX3 ligger mellom kr 634.700 (Fully Charged) og 653.500 (M Sport) (Mai 2023) | Motor: Samme motor i alle: Motoreffekt 313 HK | Rekkevidde: 453 – 461 km (WLTP) | Batterikapasitet: 74 kWh | Maksimal ladefart: 150 kW | 0-100 km/t: 6,8 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 510 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1560 liter | Nyttelast: 465 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 750 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 17,9 cm. |
BMW i4
Lansering: 2021
BMW i4 er en mellomklasse firedørs sedan i klassisk BMW design og i praksis en helelektrisk versjon av 4-serien. Bakluken er større enn tradisjonelle sedan modeller, topphengslet og kan åpnes helt og BMW har derfor gitt i4 betegnelsen Grand Coupè. I4 leveres i to hovedversjoner, eDrive40 og i4 M50 hvor sistnevnte har en sportsligere profil med betydelig høyere ytelse (større motor, firehjulstrekk og et hvassere utseende.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av i4 ligger mellom kr 536.600 (eDrive40) og 647.800 (M50) (mai 2023) | Motoreffekt: i4 eDrive40: 340 HK og bakhjulstrekk – i4 M50 544 HK (sum to motorer) og firehjulstrekk | Rekkevidde: eDrive40 576-585 km (WLTP) – M50 500-513 km (WLTP) | Batterikapasitet: 80,7 kW begge | Maksimal ladefart: 200 kW begge | 0-100 km/t: eDrive40 6,8 sekunder – M50 3,9 sekunder | Toppfart: eDrive40 190 km/t – M50 225 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 470 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1290 liter | Nyttelast: eDrive40 480 kg – M50 445 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1600 kg begge | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 12,5 cm. |
BMW iX
Lansering: 2022
BMW iX er en stor helelektrisk premium firehjulstrekker SUV som mange modellmessig vil plassere i nærheten av den velkjente X5. Her er det komfort, kjøreegenskaper og gjennomarbeidet BMW-kvalitet som får mye skryt i tester. iX leveres i tre varianter, xDrive40, xDrive50 og den nylig lanserte iX M60 som skal være litt av råskinn (dreiemoment på utrolige 1015 Nm).
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av iX ligger mellom kr 713.000 (xDrive40) og kr 1.161.700 (xDrive M60) (Mai 2023) | Motoreffekt: xDrive40: 326 HK – xDrive50 523 HK – xDriveM60 619 HK, alle firehjulstrekk | Rekkevidde: xDrive40 413-426 km (WLTP) – xDrive50 599-626 km (WLTP) – xDriveM60 501-565 km (WLTP) | Batterikapasitet: xDrive40 71 kW – xDrive50 og xDriveM60 105 kW | Maksimal ladefart: xDrive40 150 kW – xDrive50 og xDriveM60 200 kW | 0-100 km/t: xDrive40 6,1 sekunder – xDrive50 4,6 sekunder – xDriveM60 3,8 sekunder| Toppfart: xDrive40 200 km/t – xDrive50 203 km/t – xDriveM60 250 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 500 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: hele 1750 liter | Nyttelast: xDrive40 570 kg – xDrive50 560 kg – xDriveM60 565 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 2500 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 20 cm. |
BMW i7
Lansering: 2023
BMW i7 er den fullelektriske versjonen av BMW’s tradisjonsrike 7-serie. 7 serien ble lansert for første gang i 1976 har i alle år vært en premium luksus sedan på aller høyeste nivå på alle måter. Dette er direktørbilen som har alt som finnes i dag av teknologi og funksjoner. Leveres i to versjoner, i7 xDrive60 og i7 M70 xDrive60. Forskjellen på disse to versjonene er i hovedsak motorkraft og ytelse. I7 leveres kun med firehjulstrekk.
| Pris: Startprisen for de ulike variantene av i7 ligger mellom kr 1.384.000 (i7 xDrive60) og kr 1.671.900 (i7 M70 xDrive60) (mai 2023) | Motoreffekt: i7 xDrive60 544 HK – i7 M70 xDrive60 660 HK | Rekkevidde: i7 xDrive60 625 km – (WLTP) – i7 M70 xDrive60 560 km (WLTP) | Batterikapasitet: i7 xDrive60 101,7 kW – i7 M70 xDrive60 101,7 kW | Maksimal ladefart: begge 195 kW | 0-100 km/t: i7 xDrive60 4,7 sekunder – i7 M70 xDrive 3,7 sekunder| Toppfart: i7 xDrive 240 km/t – i7 M70 xDrive 250 km/t | Bagasjerom: 500 liter | Nyttelast: i7 xDrive60 535 kg – i7 M70 xDrive 480 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 2000 kg begge| Bakkeklaring: 13,6 cm. |
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken / BMW