Sist oppdatert: 11. oktober 2019


Piggfrie Vinterdekk – Topp 3 (2019) – Test og kjøpeguide

Piggfrie vinterdekk 2019, tre testvinnere laget for norske forhold. Stadig flere velger piggfrie vinterdekk framfor piggdekk, og det er det gode grunner til. Ny teknologi og design gir piggfrie dekk egenskaper tett opp mot piggdekk i de fleste situasjoner. Bor du i en by med tilstrekkelig brøyting, strøing og salting og ikke har planer om omfattende kjøring under krevende forhold vil det beste valget være piggfrie vinterdekk, også for miljøet. Selv bor jeg i Bergen og har kjørt piggfritt i mange år. Jeg har aldri savnet piggdekk.

Hvilket piggfritt dekk skal du velge?

Disse tre piggfrie dekk er alle testvinnere (topp 3) i tester utført av NAF, Vi Bilägare og Aftonbladet i Sverige samt finske Moottori.

  • Continental ContivikingContact 7
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2 Sound Comfort
  • Nokian Hakkapeliitta R3

Continental VikingContact 7 – topp plassering i test

Continental Contivikingcontact 7 – Testvinner for norsk vinter

Dette piggfrie vinterdekket fra Continental ble lansert i fjor men er fortsatt en testvinner i 2019. Dekket er laget for krevende skandinavisk vinterføre og behersker i følge testene både is og snø meget bra. Dekket scorer høyt blant annet takket være Continentals fokus på innovasjon.

Unik gummiblanding: Continental Viking Contact 7 har en myk gummiblanding tilpasset nordisk vinter med mye skifte i temperatur og kjøreforhold. Gummiblandingen inneholder rapsolje (miljøvennlig). I følge Continental skal dette gi et betydelig bedre grep på våt asfalt og svært gode egenskaper på is- og snøføre. Egenskapene på is er i følge testene unike til å være et piggfritt vinterdekk.

Dette har også et nytt retningsbestemt mønster som sørger for mer effektiv drenering og grep på vått, glatt og krevende underlag. Mønsteret gir også mer presis styring på alle slags underlag og føre. Det eneste negative vi har funnet i testene er i forhold til vannplaning hvor dekket scorer noe lavere enn enkelte konkurrenter.

Lite støy og god stabilitet er også en stor fordel med dette dekket.

I en test utført av bladet Motor scorer Continental VikingContact 7 høyest på våt veibane og snø. I sum allikevel et førstevalg for mange.

Nokian Hakkapeliitta R3

Finske Nokian er alltid i toppsjiktet når det gjelder vinterdekk og piggfrie Hakkapeliitta R3 er intet unntak. Dekket scorer høyt i mange tester og har egenskaper som gjør kjøring på krevende nordisk vinterføre trygt.

Stødig og sikkert på alle underlag, kort bremselengde og meget god kjørekomfort gjør dette til et allround dekk som fortjener en plass på pallen.

Arctic Sense Grip: I gummiblandingen er det lagt inn krystall lignende partikler som øker grepet mot veibanen, spesielt på skikkelig glatt is. I følge Nokian reduseres bremselengden med flere meter ved bremsing på is i høyere hastigheter. Testresultatene viser også kortere bremselengde målt opp mot konkurrentene. Konseptet heter Cryo Crystal 3 og er biobasert.

Egenskapene på tørr og bar asfalt får også mye skryt. Andre ting som fremheves er god komfort, liten rullemotstand og lavt støynivå.

Goodyear Ultra Grip Ice 2 Sound Comfort – Uslåelig på våt og tørr asfalt

Milde vintre og mye veisalting har gjort våt asfalt til det typiske vinterføre for mange. Gjelder dette deg skal du ta med Goodyear Ultra Grip Ice 2 Sound Comfort i vurderingen når du skal kjøpe piggfrie dekk.

I de testene vi har sett nærmere på er dette en testvinner når det gjelder egenskapene på våt veibane og i forhold til vannplaning.  Bladet Motor gir fdekket absolutt toppscore både på tørr og våt asfalt.

Gode egenskaper på snø- og isføre, men ligger midt på treet i forhold til de sterkeste konkurrentene. Dette er allikevel et friksjonsdekk som egner seg utmerket på norsk vinterføre, ikke minst på grunn av Goodyears Active Grip Technology.

Sound Comfort: Unik teknologi fra Goodyear. En ring av skum er plassert på dekkets indre overflate. Dette skal redusere dekkstøyen i kupeen med inntil 50%.

RunOnFlat: Ved punktering kan du kjøre med dekket i inntil 80 km/t. Det er ikke ofte man punkterer, men når det skjer er problemet stort. Dekkene på dagens biler er store og tunge og det krever styrke og bytte ett dekk. I veikanten på vinterstid er dette en bortimot håpløs oppgave. Mange biler leveres dessuten uten reservehjul, da blir det ikke lett.

Dette dekket fra Pirelli kommenterte vi i 2018:

Pirelli Ice Zero Fr – Førstevalg for tørt underlag

Dette dekket er laget for nordiske forhold og er en søstermodell til det populære piggdekket Pirelli Ice Zero. De testene vi har lest konkluderer litt forskjellig, men den egenskapen som fremheves spesielt er gode egenskaper på isføre.

  • På snø og våt asfalt scorer dekket noe lavere, men allikevel høyt i forhold til de fleste konkurrentene.
  • På tørr asfalt ligger dekket ifølge testene mellom middels og topp.
  • Noen kommenterer at dekket støyer litt mer enn de mest støysvake dekkene.
  • Dette er absolutt et god dekkvalg.

Som du ser har piggfrie vinterdekk ulike egenskaper og hvilket du skal velge avhenger av under hvilke forhold du kjører på. Kjører du mest i byen på våt asfalt og saltede veier trenger du et helt annet dekk enn om du bor og kjører i et kaldt klima med is, snø og lite salting av veiene.

Det er forskjell på Bergen med fuktige milde vintre og Lillehammer med is og minus hele vinteren når det gjelder dekk.

Når skal du kjøpe nye dekk?

De fleste bruker mønsterdybden som indikator på når det er tid for å bytte til nye dekk. Kjører du lite vil dekkets alder ha en betydning. Dekk er ferskvare og selv om mønsterdybden er ok vil et gammelt dekk ikke tilfredsstille kravene til et trafikksikkert dekk.

Hva er minimum mønsterdybde?

Norsk lov sier minimum 1,6 millimeter for sommerdekkene og 3 millimeter for vinterdekkene. Fagfolk anbefaler at dekkene skiftes før man når lovens nedre grense. Det er stor forskjell på egenskapene til et nytt dekk og et med en mønsterdybde på kun 1,6 mm.

Spesielt på våt veibane med risiko for vannplaning vil dekkets evne til å pløye unna vann henge sammen med mønsterdybden. Fagfolk anbefaler en nedre grens på 3 mm for vinterdekk og 4 mm for sommerdekk.

Ifølge Statens vegvesen skal vinterdekkene ha minimum mønsterdybde på 3 mm i perioden fra og med 1. november til og med første mandag etter 2. påskedag. Egne regler gjelder for Nordland, Troms og Finnmark hvor perioden gjelder fra og med 16. oktober til og med 30. april. Utenom disse periodene er kravet til mønsterdybde minimum 1,6 mm.

Hvordan sjekker du mønsterdybden?

Det finnes enkle måleinstrumenter som koster bare 50-100 kroner i bilrekvisitabutikker som Biltema og Bilxtra. De fleste dekkene har også innebygde slitasjevarslere i dekket. Dette er forhøyninger som ligger i dekkets slitebane. Enkelte dekk har nummer nedfelt i slitebanen som viser mønsterdybden (du sliter bort ett og ett tall og det høyeste gjenværende viser mønsterdybden.

Du kan også bruke en fyrstikk. Det røde hodet på fyrstikken er ca 3 mm. Forsvinner det ned i dekksporene er dybden godkjent.

Blir du stoppet av Politiet med for liten mønsterdybde er boten kr 750 per dekk.

Hvor gamle er dekkene?

Bildekk har en anbefalt levetid på maksimalt 10 år. Kjører du lite vil det være alderen på dekket som avgjør når du skal bytte. For å kontrollere alderen på et dekk tar du utgangspunkt i dekkets produksjonstidspunkt. Dette står på dekksiden og kalles DOT. DOT angis slik: DOT xxxxxxx 1018, du skal bruke de fire siste tallene. De to første av disse angir uke, de to siste årstall. I eksemplet betyr 1018 at dekket er produsert i uke 10 i 2018.

Dekk er avgjørende for trafikksikkerheten og det er ikke få ulykker som skyldes feil dekk, dårlige dekk og/eller nedslitte dekk. Som bileier bør du ta en titt på dekkene med jevne mellomrom. Sjekk lufttrykk (om bilen ikke har automatisk overvåkning av dekktrykket, TPMS). Se etter skader og feil på dekkene. Merker du vibrasjoner eller uregelmessigheter når du kjører bør du få sjekket nærmere hos et dekkfirma eller annen spesialist.

Husk også å kontrollere reservedekket med jevne mellomrom, det lønner seg som uhellet skulle være ute.

Follow by Email
Facebook
Twitter

Du liker gjerne...

Beklager, ingen relevante artikler funnet.