Koffert – Beste valg og kjøpeguide

Det første rådet vi gir til deg som skal kjøpe ny koffert, ikke vær grådig. Velger du en billig koffert av et gjerne ukjent merke er det stor sannsynlighet for at din nye koffert blir av kortvarig glede. Sender du koffert med fly får den temmelig sannsynlig meget tøff behandling og er den ikke av god og solid kvalitet blir den fort slitt samt at du risikerer masse trøbbel pga en ødelagt koffert.

Hjul blir ødelagt, låser og glidelåser blir skadet og åpner seg og i de verste tilfellene har man sett kofferter i plastikkmaterialer som har sprukket med påfølgende katastrofe for innholdet og eieren.

Velg derfor en kvalitetskoffert fra en kjent produsent. Den vil du ha glede av i mange år og de fem hundre til tusen ekstra kronene en slik koffert koster er på sikt en god investering. Det er jo også kjekt å se litt ordentlig ut når man er på farten.

Kabinkoffert, pass på utvendig mål

Før du velger kabinkoffert må du forsikre deg om at de utvendige målene er innenfor grensene satt av de enkelte flyselskap. Norwegian og SAS har en maksstørrelse for kabinkoffert på LxBxH på 55,40,35 centimeter. Denne størrelsen er internasjonal, men det finnes flyselskaper som avviker fra disse kravene.

 

Hvilket materiale skal du velge?

Det finnes i hovedsak to typer kofferter, myke i stoff og harde i plast eller aluminium. Harde kofferter gir den beste beskyttelsen, det skal mye til for at noe inne i en hard koffert blir ødelagt som følge av slag og støt. Bakdelen er en noe høyere pris. En solid stor Samsonite koffert i plast koster rundt 2.500 korner.

En myk koffert beskytter ikke like bra mot slag og støt, men er i tillegg både lettere og rimeligere.

Samsonite er kvalitetskofferter som koster endel, men er på sikt en god investering.

Fyller du kofferten med klær og sko er en myk koffert et greit valg, klær tåler det meste. Det er viktig at stoffet er kraftig og kompakt, dvs vevd tett. Hvor tett et stoff er oppgis i måleenheten denier. Denier angir finheten i garn og fiber. Denier sier hva vekten er i gram av 9 km med fiber / garn.

Dette har betydning for både styrke og slitestyrke. En høy denier sier også noe om tettheten mot vann. En koffert kan bli stående ute i regnvær under inn- og utlasting av flyet og er den ikke vanntett blir det problemer. Hvor høy denier bør være avhenger av materialet. Anbefalte nedre grense er: Balistisk nylon 1800, Polyester 1000 og Cordura 700.

 

Sørg for riktig type hjul

Kofferten må ha hjul. Om du skal ha to eller fire hjul kommer litt an på hva du foretrekker. To hjul gjør det mulig å sette fra seg kofferten trygt og den står stødig. Bakdelen er at den blir litt tyngre å trekke. Fire hjul er en drøm når kofferten skal flyttes, men du må være oppmerksom når du setter den fra deg, den ruller fort av gårde om underlaget er litt skrått.

Harde plasthjul lager mye støy og man får inntrykk av å underholde hele flyplassen når man kommer rullende. Det beste er hjul som er av en litt mykere type og har de tillegg hjullager har du en god løsning.

 

Kontroller lås og håndtak

Det er praktisk at en koffert har håndtak både på kort- og langsiden, det gir større fleksibilitet.

Glidelåser er et svakt punkt og gjerne det som går i stykker først. Det er også enkelt å bryte opp en glidelås. Det finnes modeller med en eller flere spenner som ligger over glidelåsen som en ekstra sikkerhet. Disse kan også låses med hengelås, eller de har en integrert kodelås-løsning. Noen produsenter har valgt en løsning hvor det ligger en beskyttelse over hele glidelåsen som en ekstra beskyttelse.

God tur!

Sture Bjørseth