Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium – Guide

Klassisk sedan fra Hyundai med ytelser og rekkevidde i toppklasse. Det første de fleste tenker på når de ser IONIQ 6 er den litt spesielle designen. Forfra ser den relativt tradisjonell ut, kan ligne litt på Tesla 3, bakenden derimot skiller seg ut fra det meste av biler på markedet i dag. Linjene trekker kraftig nedover og baklyktene ligger uvanlig lavt på karosseriet. Her er det aerodynamikken som får bestemme, IONIQ 6 har liten luftmotstand (kun 0,21 Cd som er det laveste så langt fra Hyundai). Kjenner du bilhistorien husker du SAAB 92/96 som også hadde en lav bakpart med nedadgående linjer. SAAB’en var designet av flydesignere, så det er tydelig at denne designen knyttes til aerodynamiske prioriteringer.

IONIQ 6 er søstermodellen til IONIQ 5 og de har en del felles. De er bygd på samme plattform men er svært forskjellige i designen. IONIQ 6 er en tradisjonell sedan med et normalt bagasjerom med koffertlokk. IONIQ 5 er en mellomklasse SUV/ kombikupè med stor bakluke og mer fokus på bagasjeplass. Det viser bagasjeromstørrelsen, IONIQ 5 har 527 liter, IONIQ 6 har 401 liter. En barnefamilie med barnevogn og stort plassbehov vil nok trives bedre i IONIQ 5 enn IONIQ 6.

IONIQ 6 er i segment med mange alternativer, men Polestar 2,  Tesla Model 3 og BMW i4 er aktuelle konkurrenter.

 

1. Motor, drivverk og ytelse

Hyundai IONIQ 6 leveres med bakhjulstrekk (RWD) eller firehjulstrekk (AWD). RWD versjonen har èn motor plassert bak på 228 HK (du får også en versjon med 151 HK). AWD versjonen har to motorer, en foran på 101 HK og en bak på 225 HK, dvs. en total systemytelse på 326 HK. Dette er noe i underkant av konkurrentene, tilsvarende Tesla Model 3 Long Range har 496 HK og Polestar 2 Long Range 421 HK.

Totalt antall HK

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 498 HK
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 421 HK
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 371 HK
  4. BMW i4 eDrive40: 340 HK
  5. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 325 HK

Dreiemomentet på firehjulstrekkeren er på 605 Nm, det er større enn Teslaen, men mindre enn Polestar 2.

Dreiemoment

  1. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 740 Nm
  2. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 605 Nm
  3. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 580 Nm
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 527 Nm
  5. BMW i4 eDrive40: 430 Nm

Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium gjør 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Det er det samme som tilsvarende Ford Mustang, men cirka et halvt sekund langsommere enn tilsvarende Tesla 3 og Polestar 2. Men bevares, 5,1 sekunder er uansett ekstremt raskt.

0-100 km/t

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 4,4 sek.
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 4,5 sek.
  3. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 5,1 sek.
  4. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 5,1 sek.
  5. BMW i4 eDrive40: 5,7 sek.

Toppfart

Toppfarten er på 185 km/t. Det er hele 48 km/t mindre enn Tesla Model 3. Her har antall hestekrefter tydeligvis stor betydning.

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 233 km/t
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 205 km/t
  3. BMW i4 eDrive40: 190 km/t
  4. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 185 km/t
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 180 km/t

 

2. Batteri, lading og rekkevidde

Batterkapasitet

Batterikapasiteten på 77,4 kWh ligger cirka på gjennomsnittet i denne klassen. Allikevel har IONIQ 6 en rekkevidde lengre enn de fleste. Årsaken er det lave strømforbruket. Teslaen har enda mindre batterikapasitet og Ford Mustangen mye større. Batterikapasiteten må derfor alltid sees i sammenheng med strømforbruket, alt henger sammen.

Batterikapasitet i sammenligning:

  1. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 91 kWh
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 82 kWh
  3. BMW i4 eDrive40: 80,7 kWh
  4. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 77,4 kWh
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 70 kWh

Ladehastighet

Maksimal ladehastighet er 220 kW, det holder I massevis med dagens kapasitet på hurtigladere. 220 kW er også på topp I klassen.

Maksimal ladehastighet

  1. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 220 kW
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 205 kW
  3. BMW i4 eDrive40: 200 kW
  4. Tesla Model 3 Long Range AWD: 190 kW
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 150 kW

Batterigarantien er som for de fleste elbiler på markedet, 160.000 km og 8 år.

Rekkevidde

Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium har en rekkevidde på 583 km (WLTP), bakhjulsversjonen RWD hele 614 km (firehjulstrekk trekker litt mer strøm). IONIQ 6 har en design som gir meget gode aerodynamiske egenskaper. Den er derfor energieffektiv med et strømforbruk på kun 15,1 kWh/100km. Dette er i absolutt toppklasse for en relativt tung bil med firehjulstrekk. Tesla 3 med bakhjulstrekk har 14,7 kWh/100km, men blir slått av bakhjulsversjonen av IONIQ 6 som har 14,3 kWh/100km. Firehjulstrekk reduserer rekkevidden på samme måte som store dekk og felger.

Rekkevidde WLTP

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 602 km
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 592 km
  3. BMW i4 eDrive40: 585 km
  4. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 583 km
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 540 km

Rekkevidde/1000 kr (basert på startpris april 2023)

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 1,26 km
  2. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 1,17 km
  3. BMW i4 eDrive40: 1,09 km
  4. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 1,06 km
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 0,93 km

Pr. 1000 krone har Teslaen 35% lengre rekkevidde enn tilsvarende Mustang.

Hyundai IONIQ 6 har svært gode aerodynamiske egenskaper, det ser man på designen. (Foto: Hyundai)

 

Foto: Hyundai

 

3. Plass, vekt og mål

Bagasjerom

IONIQ 6 er en klassisk sedan (personbil) med et vanlig bagasjerom. Det er ikke en kombikupè på linje med Polestar 2 og Ford Mustang Mach-E. Her er den først og fremst lik Tesla Model 3. Bagasjerommet på 401 liter er derfor moderat stort. Du har mulighet til å slå ned baksetet, men uten stor topphengslet bakluke blir det mindre plass. Kombikupeèn IONIQ 5 har et bagasjerom på hele 527 liter selv om bilen er kortere. Polestar 2 har 405 liter og Ford Mustang 405/402 liter, det er heller ikke best i klassen når du sammenligner med BMW i4 som har hele 470 liter.

Men, har du ikke ekstra stort behov for plass fungerer 401 liter bra, det er jo tross alt cirka like stort som en BMW 5 serie bensin/diesel (410 liter). Du kan også legge litt bagasje foran (i frunken). Bakhjulstrekkeren RWD har 45 liter, firehjulstrekkeren 15 liter (en ekstra motor foran tar sin plass).

Normalt bagasjeromsvolum (baksete oppe)

  1. BMW i4 eDrive40: 470 liter
  2. Tesla Model 3 Long Range AWD: 425 liter
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 405 liter
  4. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 402 liter
  5. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 401 liter

Bagasjerom/1000 krone (basispris)

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 0,89 liter
  2. BMW i4 eDrive40: 0,88 liter
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 0,8 liter
  4. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 0,73 liter
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 0,7 liter

Baksetet kan du legge ned i forholdet 60/40

Benplassen er meget god både foran og bak.

Nyttelast

Nyttelast på 391 kg inkludert fører er midt på treet i denne klassen. Elbiler har generelt mindre nyttelast enn bensin/diesel biler. Årsaken er først og fremst den øye egenvekten som skyldes tunge batterier. Batteriene veier ofte over 500 kg. På tradisjonelle bensin/dieselbiler som BMW 3 serie og 5 serie er nyttelasten opp mot 600 kg.

Fire voksne menn på 90 kilo hver blir 360 kg, da er du allerede nærme tillat totalvekt. Mange glemmer dette og fyller opp bilen med folk og bagasje. Å ikke tenke på nyttelast har blitt en vane, det har jo ikke vært et stort tema med bensin og dieselbiler.

Maksimal nyttelast

  1. Tesla Model 3 Long Range AWD: 313 kg
  2. BMW i4 eDrive40: 480 kg
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 412 kg
  4. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 391 kg
  5. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 410 kg

IONIQ 6 har maks tillatt taklast på 80 kg, det er 5 kilo mer enn det som er vanlig grensen på 75 kg. Maksimal tilhengervekt på 1500 kg (henger med brems) er også vanlig i denne klassen.

Maksimal tilhengervekt

  1. BMW i4 eDrive40: 1600 kg
  2. Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium: 1500 kg
  3. Polestar 2 Long Range Dual Motor: 1500 kg
  4. Ford Mustang Mach-E LR AWD: 1500 kg
  5. Tesla Model 3 Long Range AWD: 1000 kg

Bakkeklaring

Bakkeklaringen på 14,1 cm er også den vanlige for denne bilklassen. Det er greit med en viss bakkeklaring i forhold til å beskytte batteri og batterikasse.

 

4. Skjerm, software og mediasystem

Hyundai IONIQ 6 er fullpakket med smart teknologi og funksjoner og er det noe du savner finner du det veldig sannsynlig på listen over ekstraustyr.

Instrumentdisplayet foran førerplassen er på 12,3 tommer og er midtstilt. I tillegg har du en berøringsskjerm med komplett infotainmentsystem, også den på 12,3 tommer. Begge skjermene er i samme enhet. Hyundai har valgt å bruke flere fysiske knapper for ulike funksjoner enn det som er vanlig på elbiler, det tror vi mange vil sette pris på. Det betyr mindre bruk av berøringsskjermen under kjøring, vi mener det er en stor fordel, ikke minst for trafikksikkerheten.

Her finner du fortsatt mange knapper, praktisk og trafikksikkert. (Foto: Hyundai)

 

5. Hvor trygt kjører du i Hyundai IONIQ 6?

IONIQ 6 har 5 Euro NCAP (European New Car Assessment Program) stjerner, det er I toppklasse for sikkerhet. I tillegg har du sikkerhetssystemer som kjøreassistanse, blindsonemonitor, nødbremsesystem med varsling av fotgjengere og syklister og mye mye mer.

 

6. Aktuell teknologi

Digitale sidespeil: Dette går ut på at det sitter et videokamera i speilhuset. Dette dekker et bredere område enn vanlige speil. Dette vises på to skjermer på dashbordet. Dette er en smart løsning som sikkert blir videreutviklet med tilleggsfunksjoner fremover. Det vil nok kreve litt tilvenning for de fleste.

Intelligente hovedlykter: Matrix LED lykter som justerer lysstyrke og retning etter forholdene. Kjører du med fjernlys og det kommer en bil imot vil lysene blende ned automatisk svært presist. Lyktene består av et stort antall mindre LED pærer som kan justeres enkeltvis.

 

7. Pris, økonomi og garanti

Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium har en startpris på kr 549.000 (April 2023). Dette er cirka 80.000 mer enn en tilsvarende Tesla Model 3 og cirka 50.000 mer enn tilsvarende Polestar 2.
Den rimeligste IONIQ 6 er RWD utgaven (en motor og bakhjulstrekk), den koster 522.000 (april 2023). Dette er over 100.000 mer enn tilsvarende Tesla Model 3. IONIQ 6 er en fantastisk bil, men billigst er den ikke.

I følge OFV vil en elbil til 550.000 koste følgende pr mnd:

Årlig kjørelengde:
10.000 km: 7778 kr
15.000 km: 9542 kr
20.000 km: 10.522 kr

IONIQ 6 vil med stor sannsynlighet holde seg over gjennomsnittet i bruktverdi. Hyundai er populære biler det er lite problemer med.

Har IONIQ 6 varmepumpe?

Ja, den har varmepumpe som standard.

 

8. Aktuelle tester av Hyundai IONIQ 6 Longe Range AWD Premium

AutoBild (tysk): «Hyundai IONIQ 6 har et design med sensasjonell av luftmotstand, og er sparsom»

ADAC (tysk): «Elektrisk bil av fineste sort»

Car & Driver (engelsk): «Design med karakter, imponerende rekkevidde og attraktiv startpris».

Kilder: OFV/ Hyundai

Du liker kanskje også...