Jaguar I-PACE – Test og testkommentarer (2020)

Sist oppdatert: 13. juni 2020


Jaguar I-PACE – Test og testkommentarer (2020)

Jaguars første el-bil, kanskje den vakreste el-bilen på markedet skal vi tro en lang rekke motorjournalister. Ekte Jaguarfølelse i både eksteriør, interiør og kjøreopplevelse. Jaguar I-PACE blir skrytt opp i skyene i teste etter test. Moderne britisk luksus (men er produsert i Østerrike).

Jaguar I-Pace, markedets peneste elbil? Foto: Jaguar

Pris: Fra 649.900 (Mars 2020)
Motoreffekt: 400 HK (to motorer, en på hver aksling)
Dreiemoment maks: 700 Nm
Batterikapasitet: 90 kWh
Rekkevidde: 470 km (WLTP)
Akselerasjon (0-100 km/t): 4,8 sek.
Egenvekt: 2133 kg
Nyttelast: 537 kg
Bagasjerom: 638 – 656 liter
Hurtiglading: 44 min (100%)

Her er et sammendrag av en lang rekke tester i inn og utland samt kommentarer fra eiere i ulike diskusjonsforum.

Forbruk/rekkevidde

  • Firehjulstrekk (AWD) gir høyere forbruk
  • Jaguar I-PACE bruker totalt sett mye strøm. Dette får betydning for rekkevidden ved lave temperaturer.

Kjøreegenskaper & Ytelse

  • Jaguar I-PACE er konstruert som elbil. Batteriet er derfor optimalt plassert lavt og mellom akslingene. Dette gir et lavt og gunstig tyngdepunkt og dermed gode kjøreegenskaper.
  • Masse krefter, 0-100 på 4,8 sekunder. Litt tregere enn den raskeste Tesla, men har et drag som imponerer også takket være et dreiemoment på 700 Nm.
  • Effektiv firehjulstrekk gir ifølge tester I-PACE gode egenskaper i terrenget.
  • Luftfjæring (ekstrautstyr) gir ifølge testene vi har lest en fantastisk komfort.
  • Sportslig (men tung), balansert og morsom bil å kjøre. Luftfjæringen gjør det mulig å senke bilen for mer sportslige kjøreegenskaper.

Førermiljø

  • Behagelige seter med god støtte og mange justeringsmuligheter
  • Journalistene som har testet bilen trivdes godt bak rattet.
  • Noen kommenterer at bilen oppleves stor og noe uoversiktlig i manøvreringen.

Foto: Jaguar

Komfort

  • Fantastisk Jaguarkomfort.
  • Lite støy under kjøring, men de største dekkene (22 tommer) gir mer støy enn mindre dimensjoner.
  • Behagelige bakseter med varme
  • Panoramataket gir en luftig behagelig atmosfære i kupeen
  • Godt med benplass både foran og bak, også med en sjåfør på 180-190 cm.
  • Generelt godt plass innvendig, men noen journalister kommenterer at bilen kunne vært litt større innvendig.
  • Fire kjøremodus, fra superkomfort til sportslig.

Design

  • Jaguar I-PACE er en veldesignet og vakker bil, det er det 100% enighet om i testene
  • Klassisk Jaguar-design, også i detaljene
  • Dette er en elbil med klassisk profil

Lasteplass & Lasteevne

  • Bagasjerommet gir en kompakt følelse selv om det ifølge Jaguar har et volum på 638 liter
  • Praktiske oppbevaringsplasser flere steder innvendig, blant annet et stort rom i midtkonsollen
  • Praktisk med mulighet for taklast på inntil 75 kg.
  • Tilhengerfeste er ekstrautstyr, kan trekke maksvekt på 750 kg.
  • Ladekablene lagrer du i et rom under panseret. Noe synes det er upraktisk.

Lading & Batteri

  • Ladekontakten er plassert på venstre skjerm foran. Dette kan by på utfordringer på enkelte ladestasjoner om ladekabelen ikke er lang nok til å strekkes rundt bilen.
  • Hurtiglading på opptil 100 kW

Økonomi

  • Konkurranse dyktig pris i forhold til Audi-e-tron og Tesla
  • Ekstrautstyr er priset høyt
  • Service og vedlikeholdskostnadene skal ligge godt under tilsvarende Tesla modeller
  • Holder en god pris i bruktmarkedet

Sikkerhet

  • Jaguar I-PACE er full av det mest moderne sikkerhetsutstyret og sikkerhetstester gir denne elbilen toppscore.
  • Euro NCAP gir JaguCrash test, LINK til crashvideoNylig testet av Euro NCAP, og trukket fram som et eksempel på det høye sikkerhetsnivået i en ny generasjon utslippsfrie biler. Har alt av moderne sikkerhetsteknologi, inkludert en grad av selvkjøringsfunksjon som fungerer bra.

Teknologi & Utstyr

Motorer

  • To synkroniserte elmotorer. Sitter i fram- og bakakslene. Motorene har en total effekt på 400 hk og 700 Nm umiddelbart dreiemoment.

Torque Vectoring By Brakin

  • Uavhengig bremsing på hvert hjul gir optimale kjøre- og bremseegenskaper. Ved bremsing i svinger gir dette bedre kontroll og bremseeffektivitet.

Aktiv luftfjæring

  • Bilens høyde kan justeres (senkes automatisk når hastigheten når 105 km/t). Dette gir mindre luftmotstand og strømforbruk.

Adaptive Dynamics

  • System som overvåker og analyserer kontinuerlig «alt» det tekniske som skjer med bilen (500 ganger i sekundet). Dette gir ifølge Jaguar optimal balanse og komfort i tillegg til sikre og effektive kjøreegenskaper.

Du kan også sette opp og lagre personlig profiler på gassrespons, rattbelastning og demperstivhet.

CONFIGURABLE DYNAMICS

Hvis bilen er utstyrt med Adaptive Dynamics lar Configurable Dynamics-systemet deg personliggjøre på I-PACE. Velg Dynamic Mode for å forbedre de sportslige egenskapene til I-PACE.
https://www.jaguar.no/i-pace

Flere tekniske data:
Lengde/høyde/bredde: 468cm/156cm/214cm
Forbruk: 22-34 kWh/100 km
Hengerfeste/takstativ: Ja/Ja
Hengervekt: 750 kg
Garanti bil: 5 år/ 100.000 km
Garanti batteri: 8 år/ 160.000 km
EuroNCAP:

Les også test av Mercedes Benz EQC 400.

Du liker gjerne...