Mercedes-Benz EQC 400 – Test og kommentarer

Sist oppdatert: 13. juni 2020


Mercedes-Benz EQC 400 – Test og kommentarer

Den første i Mercedes EQ serie av elektriske biler. Stor og kraftig SUV i klassisk Mercedes-Benz stil. Akseptabel rekkevidde, firehjulstrekk og tilhengerfeste med tillatt totalvekt på 1800 kg gjør EQC attraktiv for mange. Her vil Mercedes-Benz entusiaster føle seg hjemme.

Moderne bil med utbredt bruk av miljøvennlige materialer.

Mercedes Benz EQC 400 – Foto: Mercedes Benz

Pris: Fra 636.900 (Mars 2020)
Motoreffekt: 300 kW / 408 HK – 2 motorer
Dreiemoment maks: 760 Nm
Batterikapasitet: 80 kW
Rekkevidde: 417 km (WLPT)
Akselerasjon (0-100 km/t): 5,1 sek
Toppfart: 180 km/t
Egenvekt:2420 kg
Bagasjerom: 500 – 590 liter (1460 liter med baksete nede)
Forbruk : 25-22,3 kWt/100 km
Hurtiglading: Maks 110 kW/t gir 10-80% på 40 minutter
Takstativ: Ja – maks vekt 75 kg
Hengerfeste: Ja, maks hengervekt 1800 kg (med brems)
Garanti: Bil 5 år/ 100.000 km – batteri 5 år/ 100.000 km

Hva sier testene om Mercedes Benz EGC 400?

Kjøreegenskaper & Ytelse

  • Sporty kjøreegenskaper selv om bilen er stor og tung (2.4 tonn)
  • Kraftig dreiemoment på hele 760 Nm
  • Drar campingvogn uten problemer

Førermiljø

  • Klassisk Mercedes, her kjenner man seg igjen
  • Noen tester mener interiør og dashbord har et litt «billig» preg
  • Behagelige seter med gode justeringsmuligheter
  • Flott høyoppløselig widescreen med mer enn nok informasjon

Lekkert, funksjonelt og futuristisk. Foto: Mercedes Benz

Komfort

  • Motorjournalistene trives godt bak rattet i Mercedes-Benz EQC 400 og kommentarer som «dette er den mest komfortable el-bilen vi har kjørt» går igjen.
  • Luftfjæring bak gir behagelig demping, også på utfordrende underlag
  • Lite støy, isolerte sidevindu reduserer dekkstøy
  • Motoren lager ikke den elektriske «hylingen» mange el-biler plages med i høyere hastigheter
  • Bra med plass for fire høye personer, større kupe enn Jaguar I-PACE.

Design

  • EQC 400 er ikke konstruert som el-bil. Mercedes har tatt GLC og gjort denne til en el-bil. Det byr på en del utfordringer i forhold til plassering av batteriet. Resultatet blir litt mindre plass generelt. På denne bilen merkes dette først og fremst på bagasjeplassen.
  • Karakteristisk interiør. Noen mener Mercedes går litt langt i bruken av krom.
  • Typisk SUV design, kun fronten avslører at dette er en spesiell modell/ el-bil

Lasteplass & Lasteevne

  • Flere testere mener bagasjerommet kunne vært større til en slik type bil å være. Konkurrentene (e-tron og I-Pace) har større bagasjerom
  • Taklast (75kg) og tillatt tilhengervekt på 1800 kg (med brems) gjør bilen aktuell for mange
  • Ikke bagasjerom foran, det betyr at ladekablene må ligge i bagasjerommet. Dette får kritikk i flere tester, du havner fort i en situasjon hvor du må ta tømme bagasjerommet for å finne ladekablene, upraktisk om du er på langtur med full bil

Økonomi

  • Gunstig nybilpris i forhold til konkurrentene fra Audi og Jaguar
  • Verditapet er forventet å ligge midt på treet i forhold til konkurrerende modeller. Dvs. ca. 15 første år.
  • Mercedes har aldri vært det rimeligste å reparere og vedlikeholde

Sikkerhet

  • Toppscore i kræsjtester. Her sitter alle trygt, både foran og bak, stor og liten. Fem stjerner fra EuroCAP

Høydepunkter – Teknologi

Ny betjenings- og displayopplevelse med stemmestyring, selvlærende funksjoner og touch screen.
EQ-navigasjon finner den raskeste og smarteste veien til målet (også i forhold til lading underveis)

Avansert kjøreassistansesystem
Multimediesystemet Mercedes-Benz User Experience (MBUX). Med MBUX setter du opp den egen profil. Tilpasses ulike brukere med bruk av kunstig intelligens.
Enpedalsystem. Gass og brems med samme pedal. Dette er mulig fordi elektromotoren bremser nå du slipper pedalen. Fordelen er at bilen på denne måten regenerer (tar vare på) energien ved bremsing. Bakdelen er at bremesskivene lettere ruster siden de i praksis ikke er i bruk.

Les også test av Jaguar I-Pace 2020.

Du liker gjerne...