BMW Elbiler 2024 – Oversikt

BMW har en kraftig satsning på elbiler og har i løpet av 2024 hele 7 hovedmodeller på plass hos forhandlerne. En av tingene vi liker med BMW’s elbiler er at de bygger videre på ekte tradisjonell BMW design, man kjenner igjen modellene. Dette skyldes at BMW i større grad bruker samme karosseri for elbiler som for bensin/diesel/hybrid modellene. Ett unntak er i3 og til dels den nye iX. Men både iX1, iX3, i4 og i7 får du med bensin/diesel/hybrid-motorer.

I løpet av ett par år vil BMW lansere en ny generasjon elbiler, også kalt «Neue Klasse». Dette er et begrep BMW brukte om en modellrekke som ble lansert på slutten av 60 årene og ut i 70 årene som for alvor plasserte BMW på kartet i bilmarkedet. «Neue Klasse» vil ha en helt ny plattform og det ryktes om betydelig mer effektive batterier og innovativ teknologi. Dette kommer vi tilbake til.

BMW iX1

Foto: BMW

Lansering: 2022
Populær kompakt SUV med samme karosseri som X1 bensin/hybrid. To versjoner, eDrive20 med forhjulstrekk og 204 HK, xDrive30 med firehjulstrekk og 272 HK. xDrive30 var den første iX1 med firehjulstrekk. xDrive30 leveres i èn hovedversjon med fire utstyrsvarianter: xDrive30, xDrive30 Charged, xDrive30 Charged Plus, xDrive30 Fully Charge.
iX1 eDrive20 ble lansert høsten 2023 og er en forhjulstrekker, dvs èn motor og 204 HK.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av iX1 ligger mellom kr 467.000 til 583.000 (Januar 2024) | Motor: To motoralternativ: eDrive20 med 204 HK (èn motor), xDrive30 med 272 HK (to motorer) | Rekkevidde: 474 km (eDrive20) – 435 km (eDrive30) (WLTP) | Batterikapasitet: 64,8 kWh | Maksimal ladefart: 130 kW | 0-100 km/t: 8,6 sek. (eDrive20) – 5,6 sekunder (eDrive30) | Toppfart: 170-180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 490 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1495 liter | Nyttelast: 495 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1200 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 17 cm. |

 

BMW iX3

Lansering: 2021
Kompakt elektrisk SUV bygget på samme lest som populære X3. iX3 leveres kun som bakhjulstrekk og i to hovedversjoner hvor kun utstyrsnivået skiller, iX3 M Sport og iX3 M Sport Fully Charged. Dette er en premium SUV i dette mellomklasse-segmentet med det lille ekstra som gir den gode BMW opplevelsen med høy komfort og kjøreegenskaper i toppklasse. Produseres i Kina (Shenyang).

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av iX3 ligger mellom kr 583.000 (Fully Charged) og 654.000 (M Sport) (Januar 2024) | Motor: Samme motor i alle: Motoreffekt 286 HK | Rekkevidde: 453 – 461 km (WLTP) | Batterikapasitet: 74 kWh | Maksimal ladefart: 150 kW | 0-100 km/t: 6,8 sekunder | Toppfart: 180 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 510 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1560 liter | Nyttelast: 465 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 750 kg | Maks. taklast: 100 kg | Bakkeklaring: 17,9 cm. |

 

BMW i4

Lansering: 2021
BMW i4 er en mellomklasse firedørs sedan i klassisk BMW design og i praksis en helelektrisk versjon av 4-serien. Bakluken er større enn tradisjonelle sedan modeller, topphengslet og kan åpnes helt og BMW har derfor gitt i4 betegnelsen Grand Coupè. I4 leveres i to hovedversjoner, eDrive40 og i4 M50 hvor sistnevnte har en sportsligere profil med betydelig høyere ytelse (større motor, firehjulstrekk og et hvassere utseende.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av i4 ligger mellom kr 557.000 (eDrive40) og 648.000 (M50) (Januar 2024) | Motoreffekt: i4 eDrive40: 340 HK og bakhjulstrekk – i4 M50 544 HK (sum to motorer) og firehjulstrekk | Rekkevidde: eDrive40 576-585 km (WLTP) – M50 500-513 km (WLTP) | Batterikapasitet: 80,7 kW begge | Maksimal ladefart: 200 kW begge | 0-100 km/t: eDrive40 6,8 sekunder – M50 3,9 sekunder | Toppfart: eDrive40 190 km/t – M50 225 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 470 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: 1290 liter | Nyttelast: eDrive40 480 kg – M50 445 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 1600 kg begge | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 12,5 cm. |

 

BMW i5

Lansering: 2023
i5 er den elektriske versjonen av den velkjente 5-serien som har vært på markedet siden tidlig på 70-tallet. i5 er en klassisk premium sedan hvor BMW entusiaster vil kjenne seg igjen. I modellrekken ligger den mellom den noe mindre i4 og luksus-sedanen i7. Våren 2024 vil også i5 stasjonsvogn lanseres. i5 leveres i to hovedversjoner, eDrive40 og i5 M60.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av BMW i5 ligger mellom kr 686.000 (i5 eDrive40) og 1.080.000 (i5 M60 xDrive) (Januar 2024) | Motor: En motor og bakhjulstrekk i i5, to motorer og firehjulstrekk i i5 M60 | Total motoreffekt: 250/340 KW/HK (i5), 442/601 KW/HK (i5 M60) | Rekkevidde WLTP: 496 – 582 km | Batterikapasitet: 81,2 kWh | Maksimal ladefart: 205 kW | 0-100 km/t: 6 sek. (i5), 3,8 sek. (i5 M60) | Toppfart: 193 km/t (i5), 230 km/t (i5 M60) | Bagasjerom med baksete oppe (VDA): 490 liter | Nyttelast: 535 kg (i5), 515 kg (i5 M60) | Maks. tilhengervekt (med brems): 1500 kg (i5), 2000 kg (i5 M60) | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 14,6 cm. (i5), 13,6 cm. (i5 M60)

 

BMW iX

Lansering: 2022
BMW iX er en stor helelektrisk premium firehjulstrekker SUV som mange modellmessig vil plassere i nærheten av den velkjente X5. Her er det komfort, kjøreegenskaper og gjennomarbeidet BMW-kvalitet som får mye skryt i tester. iX leveres i tre varianter, xDrive40, xDrive50 og den nylig lanserte iX M60 som skal være litt av råskinn (dreiemoment på utrolige 1015 Nm).

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av iX ligger mellom kr 714.000 (xDrive40) og kr 1.390.000 (xDrive M60) (Januar 2024) | Motoreffekt: Tre motoralternativ 240/326 – 455/619 KW/HK, alle med firehjulstrekk | Rekkevidde: xDrive40 413-426 km (WLTP) – xDrive50 599-626 km (WLTP) – xDriveM60 501-565 km (WLTP) | Batterikapasitet: 71 – 106,3 kW | Maksimal ladefart: xDrive40 150 kW – xDrive50 og xDriveM60 200 kW | 0-100 km/t: xDrive40 6,1 sekunder – xDrive50 4,6 sekunder – xDriveM60 3,8 sekunder | Toppfart: xDrive40 200 km/t – xDrive50 203 km/t – xDriveM60 250 km/t | Bagasjerom med baksete oppe: 500 liter | Bagasjerom med nedslått baksete: hele 1750 liter | Nyttelast: xDrive40 570 kg – xDrive50 560 kg – xDriveM60 565 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 2500 kg | Maks. taklast: 75 kg | Bakkeklaring: 20 cm. |

 

BMW i7

Lansering: 2023
BMW i7 er den fullelektriske versjonen av BMW’s tradisjonsrike 7-serie. 7 serien ble lansert for første gang i 1976 har i alle år vært en premium luksus sedan på aller høyeste nivå på alle måter. Dette er direktørbilen som har alt som finnes i dag av teknologi og funksjoner. Leveres i tre versjoner, i7 xDrive50, i7 xDrive60 og i7 M70 xDrive. Forskjellen på disse to versjonene er i hovedsak motorkraft og ytelse. I7 leveres kun med firehjulstrekk.

| Pris: Startprisen for de ulike variantene av i7 ligger mellom kr 1.088.000 – 1.673.000 (Januar 2024) | Motoreffekt:Tre motoralternativ 335/455 – 485/660 KW/HK, alle med firehjulsdrift | Rekkevidde:i7 xDrive50 612 km (WLTP), i7 xDrive60 625 km (WLTP) – i7 M70 xDrive60 560 km (WLTP) | Batterikapasitet: Alle 101,7 kW | Maksimal ladefart: Alle 195 kW | 0-100 km/t: i7 xDrive50 5,5 sekunder, i7 xDrive60 4,7 sekunder – i7 M70 xDrive 3,7 sekunder| Toppfart:i7 xDrive50 205 km/t, i7 xDrive60 240 km/t – i7 M70 xDrive 250 km/t | Bagasjerom: i7 xDrive50 600 liter, i7 xDrive60 og i7 M70 xDrive 500 liter | Nyttelast:i7 xDrive50 og i7 xDrive60 535 kg – i7 M70 xDrive 480 kg | Maks. tilhengervekt (med brems): 2000 kg | Bakkeklaring: 13,6 cm. |

Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken / BMW

Se også oversikt over Audi , Mercedes-Benz, XPeng, Toyota og Hyundai Elbiler.





Du liker kanskje også...